Kísért az áfaemelés szelleme

Az áfaemelés körüli viták három évtizede hatalmas politikai csatározásokhoz vezetnek a szigetországban. Japán politikusok és kormányok buktak már bele, amikor meg akarták emelni a forgalmi adót – pedig a fejlett országok körében az egyik legalacsonyabb, ötszázalékos áfa éppen a japán.

A nemrég megválasztott miniszterelnök, Noda Josihiko a napokban bejelentette: népszavazással kér majd felhatalmazást arra, hogy az évtized közepére megemeljék, esetleg megduplázzák a forgalmi (fogyasztási) adót. A kérdés már régóta napirenden van, de a politikusok eddig ellenálltak, mert attól félnek, hogy a nagyon lassan növekvő gazdaság talpra állítását tovább nehezítheti az adóemelés.

A márciusi földrengést és cunamit követő újjáépítés finanszírozásához azonban elengedhetetlen az új források bevonása. Arról nem is beszélve, hogy az öregedő társadalom terhei, illetve a növekvő egészségügyi és nyugdíjköltségek fedezésére is megoldást kell találnia az éves GDP kétszeresét meghaladó adósságban úszó japán államnak.

A kormánypárt politikusait a múltbeli áfaemelések keserű tapasztalata is visszatartja. 1979-ben Óhira Maszajosi akkori miniszterelnök kezdeményezte a japánul sóhizeinek hívott fogyasztási adó bevezetését. Választást hívott össze ennek támogatására, amelyet azonban elveszített. Egy évtizeddel később, 1989-ben mégis bevezették a háromszázalékos áfát, amely azt eredményezte, hogy a következő évben az akkori kormánypárt vereséget szenvedett a felsőházi választásokon.

Egy éjjeli sajtótájékoztatón jelentette be 1994-ben Hoszokava Morihiro miniszterelnök, hogy hét százalékra nő az áfa. A bejelentést a következő nap visszavonta, két hónappal később pedig ő is lemondott. A mai, ötszázalékos adót a néhai Hasimoto Rjútaró kormányfő állította be 1997-ben. Az emelés szerencsétlen időzítéssel egybeesett az ázsiai pénzügyi válsággal. De az azt követő recessziót sokan Hasimoto és az áfaemelés nyakába varrták, amelynek hatására a Japánt irányító Liberális Demokrata Párt nagy veszteségeket szenvedett a következő évi választásokon.

A márciusi természeti katasztrófa azonban lehetőséget teremthet az áfakulcs módosítására, amit a felmérések alapján a lakosság sem vetne el, és a Nemzetközi Valutaalap (IMF), illetve az OECD is támogatja. Az ellenzők viszont állítják, hogy a fogyasztás visszaesne és a gazdasági növekedés negyed százalékponttal csökkenne az áfaemelés hatására.

Ám Noda kormányfő már korábbi pozíciójában, pénzügyminiszterként is eltökélt volt a japán adók módosításával kapcsolatban. A mostani tervek szerint az áfaemelésen túl egyéb pillérekkel is segítenék a rossz mutatókkal rendelkező japán költségvetést. Ideiglenesen, tíz évre megnövelnék a személyi jövedelemadót, és magasabb adókat vezetnének be az alkoholra és a cigarettára. Ezzel évente száznegyvenhatmilliárd dollárnyi többletbevétel keletkezne.

Fukusimát is elérte a tájfun

A természeti katasztrófák tesznek minket erőssé és kitartóvá – mondta egy japán ismerős az idei, tizenötös számú tájfun pusztítására utalva. A Roke (róki) névre keresztelt trópusi ciklon szerda estig hat halálos áldozatot követelt, több százan megsebesültek, és kétszázezren maradtak ideiglenesen áram nélkül. A kétmilliós Nagoja város több utcáját is elöntötte a víz, miután a sok esőzéstől két folyó megáradt. A város mellett található a Toyota autógyártó székhelye, amelynek gyárai a dolgozók biztonsága érdekében szerdán felfüggesztették a munkát.

Tokiót szerda délután érte el a tájfun, ott a cégek egy része már napközben hazaküldte a dolgozóit.

Több tízezren azonban így is az állomásokon rekedtek, mert az elővárosi vonatközlekedést ideiglenesen szüneteltették. Ahogy a tájfun elvonult, a szolgáltatásokat „japánosan”, azonnal visszaállították. Igaz, sokaknak így is több órába került hazajutniuk.

A Roke Tokióban fákat csavart ki, egyes középjapán, part menti területeken pedig egy kisebb cunamihoz hasonló pusztítást végzett. A sérült fukusimai atomerőművet éjszaka, kissé legyengülve érte el a tájfun. A dolgozók már több napja azon munkálkodtak, hogy az óránkénti százötven kilométeres széllökésektől és a heves esőktől megvédjék a bajba jutott reaktorokat. (Tokiói tudósítónktól)

A tájfun miatt egy időre az elővárosi vonatközlekedést is leállították Tokióban
A tájfun miatt egy időre az elővárosi vonatközlekedést is leállították Tokióban
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.