Kipécézték a kávéfőzőket
– A vásárlókat is tájékoztatni kell. Mára a legtöbben megtanulták, hogy miután feltöltötték a mobiltelefonjukat, a töltőt ki kell húzni: hasonló információs kampány a kávéfőzőknél is elképzelhető – magyarázza lapunknak Shailendra Mudgal, a Bio Intelligence Service igazgatója. Ez a tanácsadó cég tizennyolc elektronikus készülékről készített jelentést az Európai Bizottságnak, amely eddig összesen harminc, energiát fogyasztó terméket vizsgáltatott meg (a mosógéptől a villanykörtén át a hűtőszekrényig). 2005 óta külön, Ecoconception névre elkeresztelt EU-irányelv szabályozza ezeket a berendezéseket. Konkrét vásárlási tanácsot nem ad Mudgal, szerinteminden kategóriában akadnak jó és rossz kávéfőzők.
A vevők gondja is éppen az, hogy a fogyasztásuk alapján ma még nem tudják öszszehasonlítani a gépeket: ebben segítenének a címkék. Noha EU-n kívüli országról van szó, Svájcban máris bevezették az önkéntes címkézést, amelyet ráadásul a gyártók kezdeményeztek. Amikor értetlenkedem, a Bio Intelligence Service szakértője kiábrándít: – Így valóban könnyebb az energiahatékonyabb készülékeket kiválasztani, csakhogy ezek drágábbak is.
Másként látja persze ugyanezt Patrick Le Dévéhat, a háztartási gépeket gyártó európai cégek alkotta GIFAM technikai igazgatója. – Tényleg egyre modernebb és kifinomultabb kávéfőzőket kapni, és semmi meglepő nincs abban, hogy ezek kicsit drágábbak is.
Miért, az efféle árkülönbség a mobiltelefonoknál zavar valakit? – kérdez vissza. Felmérésekre hivatkozik, amelyekből kiderül, hogy a jobb minőségű berendezésekért a fogyasztók igenis hajlandók mélyebben a zsebükbe nyúlni.
A gyártók mindenesetre készek változtatni a kávéfőzőkön, amit az is mutat, hogy a GIFAM részt vett a brüsszeli bizottság által megrendelt jelentés összeállításában. – Bizonyos modellek idővel el is tűnhetnek a piac ról. A legtöbb áramot azok a filteres kávéfőzők fogyasztják, amelyek alján fémlap tartja melegen az üvegkannában lévő italt. Ezek akár órákon át melegítik a kávét, amit a végén talán meg sem iszik senki – említ példát Le Dévéhat a pazarlásra, és mindjárt tanácsot is ad: az ilyen masinákat ki kell kapcsolni.
De van ésszerűbb megoldás is: minden gépet automata rendszerrel látnának el, amely maximum harminc perc után kikapcsolná a melegítést. A technikai igazgató szerint a filteresmodellekre amúgy sem érdemes címkét rakni, ennek inkább az automata-félautomata eszpresszó kávéfőzőkön lenne értelme. Ez utóbbiak már most képesek arra, hogy maguktól kikapcsoljanak, és hogy szigorúan csak a kávéhoz szükséges vízmennyiséget forrósítsák át.
– Egyáltalán nem biztos, hogy az Európai Bizottság végül kötelező szabályozást javasol. Nagyon is elképzelhető, hogy sikerül megegyezni a gyártókkal, amelyek önkéntes alapon vezetik be a változásokat – vallja Shailendra Mudgal. Hozzáteszi, hogy a választást általában elég a vevőkre bízni. Évekkel ezelőtt még A-tól G-ig jelölték például a frizsiderek energiafogyasztását, de ma már szinte mindenki csak az A, B vagy C kategóriát keresi.
Az európai sokszínűség is megmutatkozik a kávégépek piacán (ezekből évi 18 milliót adnak el az EU-ban). Olaszországban vagy Portugáliában a hetven százalékot is meghaladja az eszpresszókávé-főzők aránya – míg Németországban, Belgiumban vagy Hollandiában a készülékek nyolcvan százaléka filterrel készíti a jóval gyengébb italt. A svájciak becsületére legyen mondva, hogy nemcsak önkéntesen címkéznek, de az olasz–portugál eszpresszótábort is gazdagítják.