A TDI betűszó nem a Volkswagen tulajdona

A Volkswagen és az Audi a luxemburgiak két legkedveltebb gépkocsimárkája – de az európai integráció egyik alapítójának fővárosában, Luxembourgban működő Európai Bíróságot ez a „közszeretet” egyáltalán nem befolyásolta.

A testület két ügyben is szembetalálta magát a kontinens vezető autógyártójával, a Volkswagennel és annak leányvállalatával, az Audival, s a VW–Audi duó a két ügyből csupán egy fél győzelmet tudott elérni.

A történet azzal kezdődött, hogy az Audi szerette volna a TDI (Turbo Diesel Injection vagy Turbo Direct Injection, turbódízel befecskendezés vagy közvetlen turbó befecskendezés) kifejezést Európa-szerte levédetni. Ezt az igényt a belső piac harmonizációjáért felelős hatóság, az OHIM első körben elutasította, amit a VW–Audi nem fogadott el, és Luxembourghoz fordult jogorvoslatért.

A fellebbezést azonban elbukták, mert az illetékes bíró szerint a TDI betűszót nem márkának, hanem egy műszaki tulajdonság és kivitelezés jellemzőjének kell tekinteni – írta az Autobild.de, Németország vezető autós hetilapjának online kiadása. A betűkombináció nem rendelkezik az egész Európai Unióra kiterjedő megkülönböztető erővel, és nem utal egyértelműen arra, hogy a TDI esetében Audi-motorról van szó – így az elutasítás indoklása, amelyet azzal fejeltek meg: a fogyasztók a TDI betűszó láttán nem ismernék fel, hogy az autó egy bizonyos vállalat terméke.

A dpa hírügynökség emlékeztetett rá, hogy a jelenleg érvényes jog szerint egy termék tulajdonságának jellemzőit nem lehet önálló márkaként levédetni – vagyis egyetlen cég sem sajátíthat ki magának egy rövidítést. Érdekesség, hogy a Volkswagen–Audi kettősön kívül egyetlen más autógyártó sem használja a TDI betűszót autóhajtóműveik „jellemzésére”, a wolfsburgi konszern és ingolstadti leányvállalata mégsem lehet a három betű tulajdonosa. Az Audi (amely kénytelen állni a perköltségeket) közölte: a TDI-t már több országban bejegyeztette saját márkaként, de próbált egységes európai szabályozást elérni.

Az OHIM-mal vívott másik „csörtében” az Audi igyekezett kivívni, hogy korlátlanul használhassa márkavédjegyként a gyár híres szlogenjét, a„Vorsprung durch Technik”-et, magyarul „A haladás technikáját”. Az Audi szerette volna, hogy a majdnem negyven évvel ezelőtt a marketingrészleg akkori munkatársa, Hans Bauer által kitalált szlogent védjegyként olyan termékeken is bevethesse, mint fotó- és sportfelszerelések, nemesfémek, ruhák, játékok, karácsonyi díszek (!). Ezt az Európai Bíróság elutasította, de ahhoz hozzájárult, hogy a három szóból álló szlogent márkavédjegyként felhasználhassák minden olyan termékhez, amely közvetlenül kapcsolódik a cég alaptermékéhez, az autóhoz – írta a just-auto.com autóipari hírportál. Így használhatják a gépkocsimodellek reklámozásához készült termékeknél és szolgáltatásoknál, nyomtatott sajtótermékekben, bőrtárgyakon, sporteseményeken.

Elfogadta a bíróság az OHIM érvelését, miszerint a szlogen nem fejezi ki elégségesen, hogy az Audi miként tudna annyi és olyan szintű nem autóipari szolgáltatást nyújtani, amelyekkel kiérdemelné a védjegyet. A just-auto. com beszámolója szerint a rendkívül szórakoztató luxembourgi meghallgatáson az OHIM képviselője közhelyes szlogennek nevezte a „Vor sprung durch Technik”-et, bár elismerte, hogy a mondat teljes egészében megfelel a német nyelvtan szabályainak. – A németül beszélő átlagfogyasztó a kifejezésben felismeri a felkínált termékek és szolgáltatások minőségére való utalást, de nem ismeri fel a márkát – érvelt az OHIM illetékese. Az Audi vitatta a bíróság állásfoglalását, de hiába. Ráadásulfizetnie kell ezen eljárás perköltségeit is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.