Babonaföld jósokkal

A következő negyven napban senki idegennek ne mutassa meg a babát! Még fényképen sem – a szülészeti osztály nővérkéje csak ez után az alapvető utasítás után ad tanácsokat a kismamáknak az újszülött etetésére, ápolására vonatkozóan. A legfontosabb a „rontás elkerülése”. Az orosz anyukák be is tartják az „előírást”: megszokott látvány az idegen tekintetek elől letakart babakocsi, és egyébként sem illik bekukucskálni a kicsihez. Ha valaki véletlenül mégis rápillant, átköp a saját válla fölött, nehogy akarata ellenére rontást hozzon a gyerekre.

– Jöjjön már beljebb, csak nem akar küszöbön át kezet fogni? – feddi meg Alekszandr avatatlan vendégét. A harmincöt éves orvos világában a tudományos élet és a hiedelemvilág jól megférnek egymással. A küszöbön át a menyasszonyának sem ad soha csókot, kerülendő a veszekedést előidéző szellemeket. Egyetemi vizsgái előtt rendszeresen megdörgölte az egyik moszkvai metrómegállóban őrt álló bronzkutya orrát. Mivel a diákok többsége ma is így tesz, az eb orra örökké fényesen aranylik.

Egy orosz sosem indul útnak úgy, hogy előtte le ne ülne egy percre. (Haladóbbak szerint egyenesen a csomagra kell ülni, akkor biztosan nem vész el.) Ha indulás után valamiért visszaszalad a lakásba, akkor kilépés előtt feltétlenül tükörbe néz. Általában nem fütyül, mert ez pénztelenséghez vezet. (Egyesek szerint ha a vezető autójában fütyül, akkor rendőr állítja meg – ami végül szintén pénztelenséghez vezet.) Az otthon maradók sem maradnak babona nélkül: tilos addig a lakásban felseperni, amíg a hozzátartozó úton van. (Megoszlanak a vélemények arról, hogy ez a visszaérkezésig vagy az úti cél eléréséig érvényes.) Ha mégis eljön a seprés ideje, ügyelni kell arra, hogy a hajszálak csak papírba csomagolva kerüljenek a szemétkosárba. Máskülönben fejfájást okoznak.

Az ortodox egyház szovjet korszak utáni előretörése inkább csak erősítette az addig is erősen lappangó hiedelmeket: a rontás levételét ígérő jósok előszeretettel hivatkoznak a pravoszláv egyház szentjeire, az egyház pedig igény szerint autókat, motorokat szentel a jármű biztonságának növelését ígérve. Ezt a célt szolgálják az autóban fityegő ikonok is.– Három szent van az autómban. Kifejezetten utazáshoz javasolták őket –vallja meg Viktória. A 28 éves televíziós gyártásvezető ennek ellenére nem tartja magát sem vallásosnak, sem babonásnak. Mégis számtalan szabályt követ: nem ad ajándékba kést, órát és üres pénztárcát. Kerüli a fekete macskát, és ha két azonos keresztnevű személlyel ül egy asztalnál, feltétlenül kíván valamit. Jósnőnél is járt már.

– Természetesen arról érdeklődtem, hogy mikor megyek férjhez. Azt hiszem, inkább valami alternatív pszichológust látok a jósokban, nem a jövő ismeretét várom tőlük. Így lehet ezzel az emberek többsége – véli, bevallva, hogy a „szeánsz” azért fölöslegesen szabadította meg kétezer rubeltől (1 rubel 7 forint).

Ahogy az orosz társadalom, úgy a Kreml sem mentes a babonáktól: a néhai Borisz Jelcin idején az elnöki biztonsági szolgálat helyettes vezetője volt Georgij Rogozin. Az egykor KGB-nél szolgáló tiszt fő területe a parapszichológia és az asztrológia volt. Ellenőrizhetetlen legendák keringenek arról is, hogy az orosz vezetés Jelcin alatt rendszeresen vette igénybe a „látóemberek” szolgálatait egy-egy diplomáciai út megtervezésétől az elnöki repülőgép biztonsági átvizsgálásáig.

– Persze tudom, hogy mindez ostobaság – mondja Viktória. – Van például egy operatőrünk, aki tizenharmadikán nem hajlandó kamerát sem a kezébe venni. Inkább szabadnapot vesz ki – ad képet a munkahelyi babonahelyzetről. – Egyébként ez sem segített rajta: egyszer mégis leejtette a legdrágább kameránkat. És még csak nem is volt tizenharmadika.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.