Felállították a fizetőkaput a neten

Egyhetes ingyenes próbaüzem után hétfőtől fizetőssé teszik kilenc szlovákiai sajtó honlapjának egy részét.

Egyhetes ingyenes próbaüzem után hétfőtől fizetőssé teszik kilenc szlovákiai sajtótermék honlapjának egy részét. Összesen harmincnégy szolgáltatásért kell majd fizetni, internetes vagy hagyományos banki átutalással, havi 2,90, illetve évi 29 eurót. Ezután az előfizetők jelszót kapnak, amely alapján jutnak be a Piano-rendszer fizetőkapuján. A befolyt összeget a kiadók az egyes portálok látogatottsága alapján fogják egymás között elosztani.

A Sme honlapja
A Sme honlapja

Minden szerkesztőség önállóan döntött arról, hogy milyen tartalmat tesz fizetőssé. A legnagyobb példányszámú (hivatalos adatok szerint átlagosan 58 ezer) véleményformáló napilap, a Sme számait is pénzért lapozgathatják az internetes előfizetők, az aktuális kommentárokhoz is csak ők juthatnak hozzá a világhálón. Az olvasói fórumokba is korlátozás nélkül kapcsolódhatnak be, a többi látogató ezentúl csak naponta háromszor jelentkezhet ingyenesen. Hozzá juthatnak a nyomtatott lapban megjelent cikkek gyűjteményéhez is. Ugyanilyen megoldást választott a Sport napilap (becsült példányszáma 30 ezer körül) is.

A pozsonyi Pravda (átlagos példányszáma 54 ezer) a fenti elv alapján teszi fizetőssé a vita rovatokat, miként a kommentárokat is. Ennél sokkal többet helyez el a fizetőkapu mögött a Hospodárske noviny (17 500) gazdasági napilap, továbbá a rendszerhez csatlakozó Tyzden nevű közéleti hetilap, a JoJ kereskedelmi tévé portálja, valamint a PC Revue havi folyóirat is. Ezután a Mediálne.sk portál minden szekciójáért fizetni kell.

Értesüléseink szerint több pozsonyi kiadó már tavaly óta mérlegelte a fizetőkapu bevezetését, de egyedül nem merték vállalni ezt a lépést, mert a felmérések szerint a szlovákiai lakosság többsége határozottan elutasította ezt az elképzelést.

Matus Kostolny, a Sme főszerkesztője kifejtette: ezért közösen igyekeznek rávezetni a felhasználókat arra, hogy az internetes tartalom sincs ingyen. Miként csaknem mindenért, ezért a szolgáltatásért is fizetni kell, mert a reklámbevételek távolról sem fedezik a költségeket. Tomas Bella, a rendszert működtető Next Big cég szakértője szerint a viszonylag kis lélekszámú Szlovákiában az átalánydíjas rendszer a legjobb megoldás. Egyelőre senki sem tudta megmondani, hogy a bevezető árat meddig tudják tartani.

Csehországban elsőként a Mladá fronta Dnes napilap (példányszáma 280 ezer) tette az elmúlt hónapokban fizetőssé az internetes kiadást.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.