Virágzik a könyv- és újságkiadás
Indiában nagyon szeretik a jóízű vitát – a vélemények hangoztatása, ütköztetése, a nagy kézmozdulatokkal előadott, joviális adok-kapok, a pletyka a társadalmi béke és egyensúly fenntartásának egyik fontos eszköze. Mindehhez nagy tudáséhség párosul, imádnak idézni, adatokkal dobálózni, sőt az igen didaktikus indiai oktatás szinte másból sem áll, mint adatok bemagolásából.
A dübörgő könyv- és újság piac mégsem csak ennek köszönheti a jelenlegi robbanásszerű növekedését. Az összes jelentős lap 2010-ben többszázalékos emelkedést látott példányszámában, a legnagyobb példányszámú indiai napilap, a Dainik Prakashan csupán az utóbbi három hónapban 120 ezer új olvasót szerzett az addigi 16 millió mellé. Ha azt is hozzátesszük, hogy mindez annak ellenére történt, hogy a nyomtatott kiadványok száma 2005 óta 40 százalékkal emelkedett, sok nyugati főszerkesztő bizony ácsingózna India felé.
Az írni-olvasni tudók növekvő száma, a gyarapodó népesség, a nyolcszázalékos növekedést produkáló gazdaság önmagában elég lenne, de az új területek, a regionális nyelvű és a falusi piacok meghódítása szintúgy fontos tényező. Minden komoly napilap ma már helyi, regionális kiadásokat is nyomtat, ahol helyi hírekről is lehet olvasni a közös, nemzeti és nemzetközi hírek mellett. Az országban fillérekért kapni napilapokat, 15–20 forintba kerül egy újság, a bevétel a reklámokból származik elsősorban. Internetezni a több százmilliós indiai szegény réteg nem tud, vagy ha igen, az drágább lenne, mint egy lap megvásárlása.
Az ország életritmusa is más. Az utcai bankautomatát egész nap őrző biztonsági ember újságot böngész nap hosszat, a kuncsaftra váró, székében ásítozó borbély szintúgy. A lassan folyó indiai élet egyszerűen elengedhetetlen része az, hogy fa alatt, teázóban, az út mentén üldögélve a napi hírekkel ismerkedjenek, majd a legyeket ütögessék az összehajtott újsággal. Az is a titok nyitja lehet, hogy mindegyik napilap, még a legkomolyabbak is, rendelkezik könnyedebb hangvételű napi melléklettel (sokan csak ezért veszik őket): a bollywoodi és hollywoodi sztárokról szóló riportok mellett olvashatunk az adott város aznapi rendezvényeiről, kiállításairól vagy horoszkópot böngészhetünk.
A szűk indiai hátsó utcákat uraló pletykára való éhség most, az Indiában megrendezett krikett-világkupa idején még szembetűnőbb volt. A hatalmas esemény valósággal uralta a címlapokat és az első oldalakat, és így az útszéli teázók hangulatát – a pletykáktól a következő meccsekig.
„Lehet, hogy az internet a jövő, de nálunk még hosszú, hosszú ideig nem így lesz” – mondta a londoni TheTimesnak Varghese Chandry, a tízmilliós malayalam napilapot jegyző Malayalam Manoram Group vezérigazgatója.