Pénzt kér a The New York Times-online
Sok pénz-e havi tizenöt dollár (2900 forint)? Mint mindig, attól függ: kinek és mire? A The New York Times – amely csütörtökön jelentette be, hogy havi húsz cikk felett fizetőssé teszi internetes kiadását – maga idéz az olvasói reakciókból. Akad, aki már el is búcsúzott az újságtól „a gazdagokra szabott” tarifa miatt, vezető tévécsatornák híroldalaihoz pártolva át. Másvalaki szerint viszont ez nevetséges, és örömmel ad „McDonald’s-árat” a világlap egyhavi produktumáért.
A legdrágább, mobiltelefonos alkalmazást is magában foglaló online-csomag évi 455 dollár (88 ezer forint) lesz. Összehasonlításul: lapunk washingtoni irodája évi 770 dollárt (150 ezer forintot) fizet a heti hétszeri kézbesítést is tartalmazó online–papír kombinációért.
„Néhány évvel ezelőtt szinte hittétel volt, hogy az emberek nem fizetnek a világhálón a tartalomért. A mostani lépés a jövőbe való befektetés. A kihívás abban áll: anélkül tűzzünk ki árcédulát a munkánkra, hogy elszigetelnénk magunkat a globális hálózattól, és biztosítsuk a kapcsolatot a lehető legszélesebb olvasóközönséggel” – mondta a NYT szerkesztősége előtt Arthur Sulzberger, a kiadóvállalat elnöke.
A világlap március utolsó hetétől, a huszonegyedik online cikktől kezdve kér pénzt. A keretbe nem számítanak bele a keresőkről, közösségi oldalakról átirányítottak, viszont napi legfeljebb öt, a Google segítségével talált írást lehet ingyen olvasni. A NYT Kanadában máris ilyen feltételekkel olvasható, míg Amerika és a világ többi része kilenc nap múlva áll át.
2,1 százalékkal csökkent tavaly a kiadó hirdetési bevétele. A NYT online kiadását havonta 30 millióan keresik fel, a kiadó szerint a látogatók 85 százaléka nem olvas havi húsz online cikket. Európában a The Financial Times működtet hasonló üzleti modellt.