Sehová sem visznek a kompok
A tengerészek megmakacsolták magukat, és a tulajdonos sem mutat hajlandóságot az engedményekre. Bár a sztrájkolók és a cégvezetés tárgyalásai gyakoriak, az álláspontok megmerevedtek.
A külső szemlélő számára talán nehezen érthető okai vannak az elhúzódó munkabeszüntetésnek: azért tört ki, mert a Marseille–Nizza járatot napi tízről kilenc átkelésre csökkentette a vezetőség. Figyelembe vették Nizza polgármesterének kérését, aki a partlakók nyugalmára és a világhíres partszakasz védelmére hivatkozva kívánta korlátozni a tengeri forgalmat. A korzikai társcég, a Corsica Ferry nyomban eleget tett Nizza kérésének – a marseille-i matrózok azonban másként döntöttek. Az sem tántorította el őket a sztrájktól, hogy az SMCM vezetősége bejelentette: a járatszámcsökkenés nem jár létszámleépítéssel, mert a felszabaduló munkaerőt más hajókra csoportosítják át.
Ám aCGT szakszervezet nem hisz cégnek, és úgy véli, hogy az átszervezés csak ürügy egy hamarosan várható létszámcsökkentéshez. Az SNCM tengerészei egyébként sokkal jobban keresnek, mint a Corsica Ferrynél dolgozó kollégáik. Míg ez utóbbiak olasz vállalathoz tartoznak, és félnek utcára vonulni, addig a francia vállalatnál kifejezetten gyakori a sztrájk – pedig egy marseille-i tengerész éves bruttó átlag keresete 47 ezer euró.
A sztrájk ellenére a nagy déli kikötőváros hajózási pénztárai nyitva tartanak. Utasok is várakoznak előttük, sorszámmal a kezükben. Leginkább a nyári vakációra váltanak most jegyet.
Kérdésemre egy utas, Lucien elmondja, hogy eredetileg március 2-án utazott volna, de az utazást először március 9-re, majd meghatározatlan időre tette át a cég. Nem tudja, mikor kelhet útra, erről érdeklődött a pénztárnál. Korzikán dolgozik egy étteremben, neki sürgős lenne az utazás.Mégsem haragszik a sztrájkolókra. – Érthető, amit tesznek. Mi, franciák a múltban is sztrájkokkal vívtunk ki minden kiváltságunkat, minden jogunkat, és ezekhez most is ragaszkodnunk kell – közli.
Mint az SNCM kikötői pénztárosa elmondja, az utasokat SMS-ben értesítik, ha az utazásuk elmarad. Ha a sztrájk ideje alatt kell utazniuk, a konkurenciához irányítják át őket. A megváltott jegy árát visszatérítik, vagy más időpontra cserélik. Nagyobb turistacsoportok már jelezték, hogy lemondják a húsvétra tervezett utat.
A cég kommunikációért felelős munkatársa szerint jelenleg az SNCM összes hajója a kikötőben horgonyoz. A vállalat minden sztrájknappal 200–250 ezer eurót veszít, az eddigi közvetlen veszteséget nyolcmillió euróra becsülik, hiszen a bevétel kiesése mellett büntetéseket is szabtak ki a cégre.