Autóstop a távol-keleti szalagokon
Az autógyárak többsége leállt, mert a földrengés és szökőár okozta károk helyreállítása mellett energiaellátási gondok és alkatrészhiány is megbénítja működésüket. A kész autók szállításával is gondok vannak, mert mind a közúti, mind a tengeri szállítás nehézkes, sok helyen lehetetlen.
A katasztrófa első óráiban négyezer exportra szánt és behajózásra váró új autó ment tönkre, többsége teljesen kiégett Hitachi kikötőjében. Ennél nagyobb mennyiséget sodort el a szökőár már használatban lévő járműparkból. Ennek pótlása csak néhány napot jelentene a csak Japánban 720 ezer autót gyártó járműiparnak, ám a bizonytalan energia- és alkatrész-ellátás miatt több üzem működése továbbra is kérdéses, és lehet, hogy hetekig tartanak a leállások.
A Toyota termeléskiesésből adódó napi vesztesége 72 millió dollár, a Hondáé 22 millió dollár. A japán autókonszernek közleményei szerint március 22-ig nemcsak a földrengés epicentruma közelében lévő gyárak, de a távolabbiak többsége is leáll, és ha újraindulnak is, az exportra koncentrálnak: Japánban működő gyárak termelésének több mint fele eddig is külföldi piacokra ment. A CAR Institut gazdasági elemzője, Ferdinand Dudenhőffer előrejelzése szerint 30 százalékkal zuhanhat a japán járműipar termelése, ami idén 2,6 millióval kevesebb autót jelenthet.
Az epicentrumhoz közeli régióban tűzvész pusztított a Nissan motorgyárában, Iwakiban, és az Infiniti, HT-R és Fuga Hybrideket gyártó Tochigiben. A Honda Tochigi-i Fejlesztési és Kutatási Központjában egy ember meghalt, harminc megsérült a földrengés miatt, a cég leállította a Saitama-,Ogawa-i, Tochigi-i, Hamamatsu-i, Suzukai, és Kumamoto-i gyárait.
Az északabbra fekvő Toyota Central Motor Corp. Miyagi üzemének falai és kéményei megsérültek, de az irodaépületek és gépi berendezések sértetlenek maradtak, ez a Yaris gyártóbázisa. (Az európai piacra szánt kisautók a franciaországi Valenciennében készülnek. ) A Vitz, és Scion modelleket gyártó Kanto Auto Works több présgépe elmozdult. Kisebb károkat szenvedett a Toyota Motor Tohoku és a PEVE Miyagi Plant. akkumulátorgyártó üzeme. A TMC március 22-ig felfüggesztette a belföldi autógyártást, március 17-én viszont újraindította a pótalkatrészek gyártását.
A japán beszállítók újraindítás a világ más kontinensein működő cégeknek is fontos, hiszen vannak Toyota, Honda, valamint Nissan üzemek az Egyesült Királyságban, és az Egyesült Államokban, a Toyota gyárat működtet Törökországban és Franciaországban, a Mitsubishi Hollandiában.
És nemcsak a japán márkák érintettek, hiszen a beszállítók kiesésének hatása globális, az amerikai Ford hibridekhez például csak a Sanyo szállít akkumulátorokat.
A Magyar Suzuki Zrt. az előzetes gyártási terveknek megfelelően továbbra is folytatja termelését, mivel rendelkezünk a következő néhány hónapra a gyártáshoz szükséges alkatrészekkel, tájékoztatta lapunkat Ruska Viktória, a vállalat kommunikációs vezetője. Az ezt követő időszak működését illetően a japán anyacég közreműködésével újra fogjuk értékelni az ellátás aktuális helyzetét, tekintettel arra, hogy az alkatrészek húsz százaléka, többek között a motorblokk és a komplett sebességváltó és kiegyenlítőmű Japánból érkezik, a szállítási idő általában egy hónap. A Magyar Suzuki 71 magyar és 231 külföldi, többek között tengerentúli beszállítóval dolgozik.
A Suzuki konszern Japánban található gyárai Takatsuka, Kosai, Iwata, Toyokawa, Sagara és Osuka Hamamatsu környékén helyezkednek el, a központ pedig Hamamatsu, ezekben autókat, motorkerékpárok, csónakmotorok, valamint gépjárműalkatrészek gyártanak. Tekintettel a körülményekre, a Suzuki Motor úgy döntött, leállítja a termelést összes Japánban található gyárában március 22-ig, majd az aktualiis információk birtokában döntenek arról, hogy hogy az érintett üzemekben megindulhat-e a gyártás, s ha igen, mikor. A Magyar Suzuki Zrt. folyamatosan tartja a kapcsolatot a Hamamatsu-i központban dolgozó japán kollégákkal, várjuk a fejleményeket.
Segélygenerátorok és targoncák
A károk enyhítésére és a helyreállítás támogatására a Suzuki 30 millió jent adományozott a Japán Vöröskeresztnek. A Toyota kilenc teherautónyi élelmiszert, takarót, mobilmosdót, eldobható pelenkát tartalmazó segélyt, hat vízszállítót és két üzemanyag tartálykocsit küldött a károsult térségbe, és 300 millió yent adományozott a mentési és helyreállítási munkákhoz Sendai téréségének. Hasonló támogatást nyújt az újjáépítéshez a Honda, a Mazda és a Mitusbishi, valamint a Subarukat gyártó Fujy Heavy Industry. A Nissan 400 millió jent, élelmiszer-szállításhoz teherautókat és targoncákat, valamint egészségügyi felszerelést küldött a térségbe. A Honda ezer áramfejlesztő generátort és ötezer gázpalackot ajánl fel azoknak, akik áram- és gázszolgáltatás nélkül maradtak.