Száztízzel a magas benzinár ellen
Hétfő hajnaltól vége a száguldozásnak a spanyol autópályákon: az eddigi megengedett 120 km/h sebességet rendelettel 110 km/h-ra csökkentették. Az intézkedésről, amely a tervek szerint júliusig marad érvényben, pénteken döntött a baloldali madridi kabinet; a hétvégén rekordsebességgel cseréltek le, illetve ragasztottak át több mint hatezer táblát és állítottak át több száz radart.
José Luis Rodriguez Zapatero szocialista kormánya azzal indokolja a döntést, hogy határt kell szabni az üzemanyag-fogyasztásnak. Számításaik szerint a sebességkorlátozással 15 százalékkal csökkenthető a benzin és 10 százalékkal a gázolajfogyasztás. Az energiaellátással nincs semmi gond, sietett leszögezni Alfredo Pérez Rubalcaba belügyminiszter, de a hordónkénti olajár tízdolláros emelkedése hatmilliárd dollárral drágítja meg a spanyolok energiaszámláját – írja a madridi El País. Egyidejűleg öt százalékkal olcsóbbak lettek a vonatjegyek, hátha többen hagyják otthon az autókat, és választják az elővárosi vonatokat. Ennek azonban egyelőre nincs jele: hétfő reggel a spanyol nagyvárosok bevezető szakaszain épp akkora dugók voltak, mint korábban.
A szakértők egy része máris vitatja a spanyol kormány számításait, egy autós szaklap szerint a korlátozással legfeljebb egy-két százalékos csökkenés érhető el, 10-15 százalék semmiképp. Az ellenzéki konzervatív Néppárt szerint a kormány csak lufikat ereget, és igyekszik más kérdésekről elterelni a figyelmet. A közösségi portálokon pedig máris spontán tiltakozás szerveződik, amelynek tagjai inkább 140 km/h-ra emelnék a megengedett sebességet.
Zapateróék viszont komolyan gondolják a szankciókat is: súlyos büntetésre számíthatnak a gyorshajtók. Száztízes tempó felett 100, 140-en túl 300, 180-tól pedig már 800 eurót kell fizetni. A közúti balesetek megelőzéséért küzdő szervezet bízik abban, hogy csökken a halálos balesetek száma – a legutóbbi hétvégén tizenketten vesztették életüket a spanyol utakon. Az autósok szervezetei viszont azzal érvelnek, hogy a sebesség és a balesetek száma között nincs egyértelmű összefüggés: amikor az 1970-es évek olajválsága közepette 100 km/h volt a megengedett sebesség, a balesetek száma éppenséggel megnőtt.
A környezetvédők sem elégedettek, szerintük a fenntartható fejlődés érdekében a madridi kormány még nem ment elég messze: ők az autópályákon 100, a lakott területeken 30 km/h-s korlátozást sürgetnek.