Kamionok árasztották el Csapot
– Naponta 150-200 kamiont ellenőrzünk, minden a megfelelő ütemben zajlik, ahogyan a csütörtöki találkozón megígértük a magyar félnek – mondta a vámhivatal munkatársa. Igaz, a gyorsítás üteme péntekig nem volt érzékelhető, miután a csapi átkelőnél lefagyott a számítógépes rendszer, így elérhetetlenné vált a központi adatbázis, ami lehetetlenné tette a gyors áteresztést.
Az ukrán fél a feltorlódott sor okát a lengyel–orosz vitában jelölte meg: eszerint az orosz Nemzetközi Közúti Teherszállítók Szövetsége (ASZMAP) nem kapta meg időben Varsótól a Lengyelország területére érvényes tranzitiratokat, így az orosz áruszállítók kerülőúton – Szlovákián és Magyarországon át –biztosították az európai szállításokat. Ezért torlódott fel a sor a szlovák–ukrán határon is Felsőnémeti és Ungvár között. Az ASZMAP már jelezte: gyorsított eljárásban megkapják a szükséges dokumentumokat Varsóból, és azt hétfőn már eljuttatják az orosz áruszállítóknak, így a jövő héten már Lengyelországon keresztül is folyhat az áruszállítás.
– Nem tudunk róla, hogy Lengyelország volna az oka a torlódásnak – mondta ugyanakkor lapunknak Fülöp Gergely. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője megerősítette, hogy folyamatosan kapcsolatban állnak az ukrán hatósággal, amely megígérte, hogy gyorsít az ellenőrzésen. – Ebből azonban egyelőre keveset érzékelünk – jegyezte meg a szóvivő, hozzátéve, hogy a magyar oldalon az ellenőrzés sebessége megfelelő.
A lengyel–orosz tárgyalások a tranzitszállítás kölcsönös biztosításáról még szeptemberben kezdődtek. Zsákutcába azért jutottak, mert Varsó 25-ről 75 ezerre szeretné növelni a lengyel kamionokra kiadható orosz engedélyek számát. Az ötezer lengyelországi engedéllyel rendelkező orosz vállalatok szerint ezzel az áruszállítók jelentős része becsődölne, mert évente 150 millió euró szállítási megbízástól esnének el az olcsóbb szolgáltatást biztosító lengyel cégek miatt. Megegyezés híján január közepén lejártak a korábbi engedélyek. Moszkva azt sem tudta elérni, hogy az addig érvényes szerződést legalább hoszszabbítsák meg negyedévvel, amíg nem rendezik a kérdést. Az orosz cégek szerint a lengyel igény egyszerűen zsarolás. A két ország közötti áruszállítást így most belarusz és litván cégek biztosítják.
Az ASZMAP szerint százezer tonna áruval „ragadtak bent” az EU-ban a Lengyelországot évente összesen 150 ezerszer átszelő orosz kamionok, amelyek így kerülőre kényszerültek.
Bár Moszkva és Varsó viszonyát a tavaly Szmolenszk mellett lezuhant államfői repülőgép tragédiájának körülményeiről készített orosz jelentés is beárnyékolja – a lengyel kormány szerint ugyanis nemcsak a pilóta, de az orosz légiirányítás diszpécserei is felelősek a Lech Kaczynski és további 95 ember halálát okozó balesetben – az áruszállítók szerint nem emiatt jutottak kátyúba a megbeszélések – adta hírül a Roszbalt orosz hírportál, emlékeztetve, hogy tavaly a lengyel és orosz kamionosok hasonló összeütközésbe kerültek.