Szlovákia: szörfözz, olvass, de fizess!
A közös csomag heti ára kilencven eurócentbe, havonta pedig 2,90 euróba kerülne. A három kiadó a látogatottság arányában osztozna a bevételen. Előfi zetni SMS-sel, internetbankon keresztül, valamint a PayPal online fizetési rendszerrel lehet majd.
A változást mindhárom kiadó illetékesei azzal magyarázták, hogy honlapjaik reklámbevételei nem sokkal haladják meg a működtetésükkel kapcsolatos kiadásaikat. – A Facebook felhasználóinak eszébe sem jut, hogy honoráriumot kérjenek a feltett írásaikért, fotóikért és videókért. – A mi szerzőink tőlünk viszont elvárják, hogy fizessünk nekik – érvelt Tomás Ulej, a Sme.sk menedzsere. Igyekeznek okulni a külföldi fizetős honlapok eddigi tapasztalataiból, elsősorban a TheWall Street Journal viszonylagos sikeréből és a londoni The Times kudarcából.
Értesüléseink szerint a részleges fizetős szolgáltatás iránt a pozsonyi Pravda, a Hospodárske noviny szlovák gazdasági napilap, valamint a Novy cas szlovák bulvárlap kiadói is érdeklődnek, de még nem döntöttek a csatlakozásról.
A bejelentést az érintett honlapok olvasóinak nagy többsége felháborodással fogadta. Sokan azzal fenyegetőznek, hogy áprilistól az ingyenes oldalakat is bojkottálni fogják. A pozsonyi Mediaresearch közvélemény-kutató intézet legújabb reprezentatív felmérése szerint a megkérdezettek 72 százaléka ellenzi a részben fizetős szlovákiai honlapokat is, a többiek is elutasítják a heti vagy havi átalányt.
– Az új idők újfajta újságírástigényelnek – így mutatta be a New York-i Guggenheim Múzeumban legújabb „gyermekét”, a The Daily nevű, kizárólag táblagépekről elérhető netes lapját Rupert Murdoch. Az ausztrál származású médiamogul eddig 30 millió dollárt fektetett a The Dailybe, amelynek napi ára 14, heti előfizetési díja 99 centbe kerül. Murdoch eddig vegyes tapasztalatokat szerzett az érdekeltségébe tartozó lapok online kiadásának fizetőssé tételével. A speciális és tehetős olvasóközönséget kiszolgáló The Wall Street Journalnak egymillió online előfizetője van – ezzel szemben a korábban hatmillió egyedi netes olvasót vonzó londoni The Times a felhasználók 97 százalékát elveszítette, miután átállt fizetős üzemmódra. Az észak-amerikai sajtóban a The Washington Postnak jött be üzletileg, hogy pénzt kér az online tartalomért. Az európai lapok közül a párizsi Le Monde követi ezt az irányt, a Frankfurter Allgemeine Zeitung „válogat”, vagyis nem minden világhálós cikket kínál anyagi ellenszolgáltatásért. A berlini Die Welt és a müncheni Süddeutsche Zeitung egyelőre kitart az ingyenes online kiadás mellett. (Munkatársunktól)