'A felforrósodott vita befolyásolja az elnökség légkörét'

A médiatörvényről folyó vita és a magyar EU-elnökség tevékenysége elválik ugyan egymástól, de amíg el nem ül a vihar az új szabályozás körül, a légkör sem nyugodhat meg az európai sajtó és az Európai Parlament folyamatos érdeklődése miatt. Ám Viviane Reding igazságügyi és alapjogi EU-biztos (aki korábban a médiaügyekért felelt) az uniós állampolgárok életét könnyítő intézkedésekre tett javaslatokat, amelyek egy részéről a magyar elnökség alatt dönteni is lehetne.

– Az Európai Bizottság jelenlegi médiaügyi biztosa, Neelie Kroes a levelében arra utal, hogy a magyar médiatörvény az alapjogi chartát is sértheti. Ám az alapjogok érvényesülésének figyelemmel kísérése az ön feladata, és a brüsszeli tudósítók kíváncsiak is lettek volna a véleményére ebben az ügyben.

– A bizottság valamennyi tagjának kötelessége meggyőződni arról, hogy az EU-joganyag átültetése a nemzeti joganyagba megfelel-e az alapvető jogokat tartalmazó charta szellemének. Arra tettünk esküt az Európai Bíróság előtt, hogy tevékenységünk során messzemenően figyelembe vesszük a chartát. Tavaly nyáron a romák franciaországi kitoloncolása idején azért avatkoztam közbe, mert az emberek szabad mozgásáról szóló irányelvet Párizs nem ültette át megfelelően a francia jogba. Ezért indult meg a folyamat, amelynek nyomán Franciaországot az Európai Bíróság elé lehetett volna idézni, de minthogy a kormány végrehajtotta a szükséges változtatásokat, a kérdés lekerült a napirendről. Ami Magyarországot illeti, fontos emlékeztetni rá, hogy nincs uniós médiatörvény. Létezik azonban az audiovizuális szolgáltatásokról szóló irányelv, amelynek alkalmazásáért ma Neelie Kroes felel, vagyis az ő dolga, hogy megállapítsa, a nemzeti szabályozás megfelel-e a charta szellemének. Ezért nyilatkozhatott Neelie Kroes a bizottság nevében, vagyis az én nevemben is.

– Beárnyékolhatja-e a médiaügy a magyar elnökséget, vagy elválasztható tőle?

– Teljes mértékben elkülönülnek az elnökségi és uniós prioritások ettől a kérdéstől. De a felforrósodott vita befolyásolja az elnökség légkörét, vagyis ahogy a média, az uniós polgárok tekintenek a magyar elnökségre. S persze az ügyre újra és újra vissza fognak térni az Európai Parlamentben is. Ám ezzel együtt tény, hogy számos témát alaposan előkészítettünk Navracsics miniszter úrral, szeretnénk európai problémákat megoldani ebben a fél évben. Ami az én portfóliómat illeti, a magyar kormányban inkább szövetségesre találtam az előttünk álló feladatok megoldásában.

– A teendők listája hosszú, kezdjük a roma stratégiával! Az utóbbi években az EU-intézmények már elkötelezték magukat a romák társadalmi befogadását segítő politikák mellett. Miért van most szükség új stratégiára?

– A politika meghirdetése még nem egyenlő a cselekvéssel. Attól tartok, ebben a tekintetben is ez történt, a politikákat nem alkalmazták. Ezért indítványoztam egy munkabizottság létrehozását tavaly szeptemberben, és az elkészült jelentés súlyos helyzetet ír le. A tagállamok megtalálják a hivatkozási alapot, hogy ne tegyenek semmit. De cselekednünk kell! Tízmilliós népességről beszélünk, amelynek zöme nagy szegénységben él, az egészségügyi helyzete borzasztó, munkahelyet nem talál, a gyerekek nem járnak iskolába. Áprilisban bemutatom az európai keretet, amelybe a nemzeti roma befogadási stratégiák beilleszthetőek. A keret európai, de a stratégia tagállami. Az uniós pénzalapok szabályait úgy kell átalakítani, hogy célzottan a romák helyzetének javítására is fel lehessen használni őket. A 2020-as új európai versenyképességi stratégiának is az egyik alapeleme a szegénység csökkentése: a romák integrációját ez is elősegíti majd, és az Európai Bizottság az oktatás terén is új javaslatokkal áll elő.

– A roma a legnagyobb etnikai kisebbség Európában. Miért van szükség a kiemelt kezelésükre a többi kisebbséggel szemben?

– A probléma átnyúlik a határokon. Hazámban, Luxemburgban nem él annyi roma, mint például Magyarországon, de egyre többen érkeznek hozzánk is, és nagy kérdés, hogyan rendezzük helyzetüket, hogyan találjunk számukra munkát, hogyan oldjuk meg az oktatásukat. Ezzel a kérdéssel a luxemburgi kormánynak is foglalkoznia kell, nyilván másként, mint például a magyarnak. Huszonhét stratégiára lesz szükség, de uniós ernyő alatt.

– Az ősszel ön huszonöt pontból álló intézkedéscsomag megvalósítására tett javaslatot az európai állampolgári jogok kiterjesztésére, lényegében a mindennapi élet megkönnyítésére mindazok számára, akik sokat mozognak az unióban, vagy akik a határokon átnyúló üzleti tevékenységet akarnak folytatni. Mi jut ebből erre a fél évre, a magyar elnökségre?

– Ahogy a lisszaboni szerződés érvénybe lépett, gyorsan haladhattunk előre. Korábban az igazságügy teljes mértékben nemzeti hatáskörbe tartozott. De nagyon hamar eljutottunk oda, hogy például a büntetőeljárások során a gyanúsítottnak megfelelő információt kell kapnia, anyanyelvére lefordítva. Következő a javaslatom: minden érintettnek legyen joga ügyvédet kérni. Továbbá a tagállamok egy része (már a megerősített együttműködés lehetőségét kihasználva) megegyezett abban, hogy a vegyes házasságban élők megválaszthatják, melyikük országának bírósága legyen illetékes válás esetén, és ez hamarosan kiterjed a közös vagyon megosztására is. Ha egységes belső piacot akarunk, akkor nem elegendő csak a nagy kérdésekről, például a pénzügyi felügyeletekről gondoskodni; az állampolgárok mindennapi életét is könnyíteni, egyszerűsíteni kell.

– Egy másik javaslat a kisvállalkozások terheinek csökkentését érinti.

– Igen. Szeretnénk elérni, hogy polgári és kereskedelmi peres ügyekben az egyik tagországban született bírósági döntést a másikban is elfogadják, további procedúrák és költségek nélkül. A kkv-k ezzel évi 48 millió eurót spórolhatnának, és közben uniós jelenlétük is bővülhetne.

„A médiaügyre újra és újra vissza fognak térni”
„A médiaügyre újra és újra vissza fognak térni”
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.