Az EU esete a csokinyuszival
„Csokoládéból készült nyúl vörös szalaggal és vörös, arany és barna színekben történő megjelenítése”, „csengettyű vörös szalaggal és vörös és arany színekben történő megjelenítése”: efféle árukra kért uniós védjegyoltalmat a Lindt svájci csokigyár. Ám a Belső PiaciHarmonizációs Hivatal visszadobta a kérelmet. Ugyanígy járt a Storck osztrák cég is, amely a saját csokiegerét próbálta levédetni.
Csak látszólag mókás a történet: a svájci vállalat jelentős bevételre tesz szert az évente eladott sok millió csokinyúlból. Persze nem akármilyen nyulakról van szó, hiszen az aranyfóliába csomagolt, vörös masnis figurák igazán jellegzetesek – a Lindt szerint. Az Európai Bíróság viszont úgy ítélkezett, hogy semmi értelme bejegyezni a svájciak (és az osztrákok) által kért védjegyeket, ezek ugyanis nem alkalmasak a termékek „kereskedelmi származásának azonosítására”. Magyarán, az átlagvevő meg nem mondja, ki gyártotta a csokiállatkákat.
S hogy a gyakorlatban mivel jár az ítélet? EU-védjegy híján a svájci cég nem akadályozhatja meg, hogy más gyártók hasonló csokinyulakat dobjanak az európai piacra. Ám ez nem jelenti azt – pontosított a Bloomberg hírügynökségnek Olaf Gillert szabadalmi jogra szakosodott ügyvéd –, hogy ezentúl más vállalatok egy az egyben lemásolhatják az uniós védelem nélkül maradt nyuszit.
Gyakorlott jogi harcosnak számít a Lindt, amely 2001-ben már EU-oltalmat nyert az aranypapíros-pirosmasnis nyúlra, rajta a „Lindt” szóval. (Most e szó nélkül is meg akarta szerezni a védelmet, ami szélesebb jogokat biztosított volna.) Azonnal eljárást indított a hasonló termékeket gyártó cégek ellen, de az osztrák Hauswirth nem adta meg magát: azzal vágott viszsza, hogy csokinyulakat már évtizedek óta árulnak, és a svájciak csak a versenytársakat szeretnék kiiktatni. A Lindt ezért (még 2004-ben) beperelte a konkurenst, az osztrák bíróság pedig az uniós taláros testülethez fordult tanácsért.
Visszautalta akkor az Európai Bíróság az ügyet Ausztria hatáskörébe. Az osztrák bírák feladata eldönteni, hogy „rosszhiszeműen” járt-e el a Lindt a védjegy igénylésekor – vagyis tudta-e, hogy más vállalatok hasonló árukat kínálnak, és csak ezeket igyekezett-e kiűzni a piacról. A választ egy nyúl is tudná.