Az utasok sztrájkolnak a francia vasútvonalakon
A mozgalmat azért indították, mert elégedetlenek a szolgáltatásokkal. Jelvényükön a következő olvasható: „Abonnés en greve”, azaz „sztrájkoló bérletesek”.
Mint Pascal Mignot, az utassztrájk elindítója a Le Mondenak elmondta, a vasúti szolgáltatások színvonala jelentősen romlott az elmúlt években. A vonatok rendszeresen késnek, gyakori a vasutassztrájk, és ez nagy kárt okoz azoknak, akik –mint ahogy ő is – naponta járnak vonattal Párizsba dolgozni. A szervezők szerint a kalauzok megértőek mozgalmukkal szemben.
Közben a sztrájk más vonalakra is kezd átterjedni. Kedden a Tours–Pas de Calais útvonalon is megjelentek az elégedetlen utasok hasonló jelvénnyel, az Arras–Douai–Roissy vonalon pedig a reggeli órákban több tucat utas mutatta fel a kalauznak érvényes bérlete helyett az erre a célra készített jelvényt. Több más járaton is szaporodik a tiltakozó utasok száma. Pascal Mignot elmondta: szeretnék, ha a kezdeményezés a Lille–Párizs, Tours–Párizs, Reims-Párizs és a Lyon–Párizs vasúti vonalakra is átterjedne.
Mindezzel párhuzamosan január elején aláírásgyűjtésbe kezdett a Vasúton Utazók Egyesülete is. A petícióban a menetrend betartását és az árak befagyasztását kérik, valamint kompenzációt követelnek az őszi vasutassztrájk miatt. A petíciót eddig csaknem tízezer elégedetlen utas írta alá országszerte. Az utasok megmozdulását két országos szakszervezet – a CGT és az CFDT – is támogatja. Guillaume Pepy, a francia államvasutak (SNCF) elnöke személyenként 100 euró kompenzációt ajánlott fel a sztrájkolóknak az őszi vasutassztrájkok miatt. Az „utassztrájk” szervezői azonban visszautasították az ajánlatot, és bejelentették: mindaddig folytatják akciójukat, amíg az SNCF személyenként kétheti bérlet árának megfelelő összeget nem fizet nekik – szerintük ugyanis ez fedezné a vasutasok munkabeszüntetései miatti kárukat. Ez nagyjából 300 eurónak felel meg. – Elegünk van abból, hogy fejőstehénnek néznek minket! – hangzik az elégedetlen utasok vádja.
Valóban, a francia vasút Európában az egyik legdrágább – és január végétől újabb 2-3 százalékos áremelés várható.