Varsó nem hisz Moszkvának

A szmolenszki repülőkatasztrófáról kiadott moszkvai jelentés miatt újra megromolhat az orosz–lengyel viszony. A lengyelek nemzetközi vizsgálatot és döntőbíráskodást emlegetnek, az oroszok pedig azt állítják: ők semmiért nem felelősek.

Az orosz bizottság jelentését már nyilvánosságra hozatala előtt vitatta a lengyel fél, s mióta nemzetközi sajtóértekezleten bemutatták a 210 oldalas dokumentumot, Varsóban az április 10-i katasztrófa okainak teljes újravizsgálatát is követelik. Az orosz vizsgálók azt állították, a katasztrófáért egyedül a lengyelek feleltek. A gép pilótái állításuk szerint nem voltak eléggé felkészültek. Ráadásul erős pszichológiai nyomás alatt voltak, mert a gép fedélzetén utazott az államfő. Lengyelországban különös felháborodást váltott ki az állítás, hogy a tragédia egyik oka lehetett Andrzej Blasik tábornok jelenléte a pilótafülkében. A lengyel légierő parancsnoka – állítja az orosz jelentés – enyhén ittas volt. (Vérében 0,6 ezrelék alkoholszintet állapítottak meg.) A repülőtábornok ittaságára vonatkozó állítást megalapozatlan támadásként fogják fel Lengyelországban.

A lengyel kormány irányítói a kezdetektől fogva egyoldalúnak tartják az orosz jelentést. Donald Tusk kormányfő jövő szerdán ismerteti álláspontját a parlamentben – jelentette be Grzegorz Schetyna szejm-elnök. Legutóbb Bogdan Klich védelmi miniszter jelezte a hiányosságokat. Szerinte az Államközi Repülésügyi Bizottság (MAK) – a FÁK-államok repülésbiztonsági szervezete – jelentésének készítői nem vették figyelembe a lengyel fél észrevételeit. Klich szerint nem felel meg a valóságnak a MAK-nak az a megállapítása, hogy a repülőgép parancsnoka az utóbbi öt hónapban nem gyakorolt nehéz időjárási körülmények között. Ezzel együtt elismerte, hogy „a repülés során követtek el hibákat”, s megsértették a tőle, illetve az irányítóktól kapott utasításokat. „Kész vagyok viselni a felelősséget minden tettemért” – jelentette ki Bogdan Klich.

A lengyel értékelések szerint nem igaz az sem, hogy a szmolenszki légi irányítók „tiszták az ügyben”. Nem tiltották meg ugyanis a leszállást a rossz látási viszonyok között, nem adtak egyértelmű utasításokat a pilótáknak. A lengyel értékelések szerint érdemes akár nemzetközi fórumokon is harcolni azért, hogy az oroszok ismerjék el a hiányosságokat. Aleksander Smolar, a Batory alapítvány elnöke szerint Moszkva nagyhatalmi szellemben „megaláztatásnak” fogná fel, ha részleges hibákra is fény derülne.

Eközben a katasztrófakezelés továbbra is a lengyel belpolitikai feszültség tárgya. „Nem történt volna meg a szerencsétlenség, ha én lettem volna ekkor még a kormányfő” –jelentette ki a minap Jaroslaw Kaczynski, az elhunyt elnök ikerfi vére, az ellenzéki Jog és Igazságosság párt vezetője.

Emlékezetes, hogy április 10-én zuhant le Szmolenszk város Szevernij repülőterén a lengyel légierő Tu–154M típusú különgépe. A gép fedélzetén utazott Lech Kaczynski akkori államfő és felesége, valamint számos politikai és egyházi személyiség. A különgép utasai Katynba utaztak volna, hogy ott megemlékezzenek sok ezer lengyel katonatiszt és polgári személy hetven évvel azelőtti lemészárlásáról. Azóta az összes orosz illetékes szerv elismerte, hogy a tömeggyilkosságra Sztálin és az SZKP Politikai Bizottsága adott utasítást, azt a szovjet állambiztonság kivégzőemberei hajtották végre. A gépen az egykori áldozatok családtagjai és leszármazottai is rajta voltak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.