Lelki nyomás okozta a légi katasztrófát?
– Több megjegyzés is megalapozatlan, többek között a pilótákra nehezedő nyomást illetően – reagált a belügyminiszer, Jerzy Miller vezetése alatt álló lengyel bizottság. Visszautasították, hogy a rossz időjárási viszonyok ellenére az államfő és a légierő enyhén ittas főparancsnoka utasította volna a pilótákat a leszállásra. Azt akarták, hogy a magas rangú utasokkal telt gép időben érkezhessen meg a több ezer lengyel katona életét követelő katyni mészárlás 70. évfordulója alkalmából tartott megemlékezés oroszországi helyszínére. (Andrzej Blasik vérében 0,6 ezrelék volt az alkoholszint.
A Tu–154M elnöki gép fekete doboza által rögzített adatokból annyi bizonyos, hogy Blasik a pilótafülkében tartózkodott. Arra nincs közvetlen bizonyíték a MAK szerint sem, hogy Kaczynski utasítást adott volna a pilótáknak, bár a kapitány kilenc perccel a tragédia előtt kijelenti Blasiknak: a köd miatt valószínűleg nem fognak tudni leszállni, „kérem, kérdezze meg a főnököt, hogy mit tegyünk”. Negyven másodperccel a becsapódás előtt pedig azt mondta: „Engem megölnek, ha nem szállunk le”.)
A lengyel fél 150 oldal kiegészítést fűzött a MAK által még októberben átadott első jelentéstervezethez. Vitatta többek között, hogy Blasik ittas lett volna – emlékeztetett a Wyborcza lengyel napilap. Az észrevételekből Varsó szerint keveset vett figyelembe a végső jelentés. – A kiegészítések többsége nem technikai jellegű volt, márpedig a bizottság feladata a pontos technikai körülmények feltérképezése – jelentette ki a MAK moszkvai sajtótájékoztatóján Alekszej Morozov, a MAK technikai bizottságának elnöke. A néhai lengyel államfő ikertestvére szerint az orosz jelentés a varsói kormány erőtlenségét bizonyítja. Jaroslaw Kaczynski szerint hiba volt hozzájárulni, hogy az orosz bizottság vizsgálja ki a tragédia okait.
A múlt héten Donald Tusk is kijelentette, hogy leegyszerűsítés volna kizárólag a gépen lévők között keresni a tragédia okát, hiszen a földi irányítás engedélyt adott a leszállásra. A kormányfő megjegyezte, hogy a lengyel hozzáfűzések nagy száma jelzi, hogy azok nélkül Varsó nem tudja elfogadni a jelentést. A MAK azonban a gép és a diszpécser közötti párbeszéd felvételeire hivatkozva cáfolta, hogy az irányítók engedélyt adtak volna a leszállásra.
A légköri viszonyok ismertetése és a pótlólagos leszállópályák felkínálása után lényegében a kapitányra bízták a döntést, várva a visszajelzését. Ez azonban csak akkor érkezett, amikor a gép már 100 méteres magasságig ereszkedett, kevéssel azelőtt, hogy a leszállópálya közelében a gép fáknak csapódva lezuhant. A MAK szerint hiányos volt a személyzet felkészítése is az extrém helyzetekre, a gép azonban megfelelő technikai állapotban volt.
A tavaly megválasztott lengyel kormányfő, Bronislaw Komorowski a múlt héten közölte: április 10-én Szmolenszkbe utazik a tragédia egyéves évfordulójára.