Kémbotrány a Renault-nál

A gyanú szerint az új fejlesztésű elektromos autókról szolgáltatott információkat feltehetően kínai megrendelőknek a Renault három dolgozója – állítja csütörtöki számában aLe Figaro. Ha a gyanú beigazolódik, akkor elmondható, hogy az utóbbi évek legnagyobb ipari kémkedési ügyéről van szó, amelynek felderítésébe a francia titkosszolgálat is bekapcsolódott. Eric Besson francia ipari miniszter is beismerte, hogy rendkívül komoly ügyről van szó, amelynek jellemzésére a „gazdasági háborúskodás” kifejezést használta.

Az ipari kémügyről legbővebben beszámoló Le Figaro szerint a feltehetően kínaiaknak kiadott információk a 2012 után piacra kerülő elektromos autók motorját és akkumulátorait érintik, azaz a Renault egyik csúcsfejlesztéséről van szó, amelyre a részben állami tulajdonban lévő cég eddig legkevesebb négymilliárd eurót fordított, s ebből csupánmásfélmilliárdot az elektromos autót működtető akkumulátor fejlesztésére. A Renault a Nissannal együtt azt a célt tűzte maga elé, hogy piacvezető lesz az elektromos autók gyártásában és értékesítésében. A francia autógyár idén és jövőre négy elektromos autót dob piacra: a Kangoot, a Fluence-t, a Zoét és a Twizyt. A villanyautó-család első tagja, a Leaf már kapható az Egyesült Államokban, de rendkívül drága, 25-26 ezer dollár. A világ vezető autóipari szakemberei éppen az ár miatt nem tartják egyelőre versenyképesnek az elektromos autókat.

A Renault egyelőre sem hivatalos nyilatkozatot nem tett közzé, sem az érintett – s a munkavégzés alól felfüggesztett – dolgozók nevét nem hozta nyilvánosságra, csupán anynyit közölt: az ipari kémkedésre a belső vizsgálat derített fényt, s az ügy feltehetőleg 2010 augusztusáig nyúlik viszsza. A Le Figaro viszont tudni véli, hogy az egyik érintett Michel Balthazard, a stratégiai részleg egyik vezetője, aki három évtizede dolgozik a Renault-nál. A lap szerint a felfüggesztett vezetők között van az a menedzser is, aki kifejezetten az elektromos autók fejlesztésével foglalkozott. A kémkedési botrányba keveredett három dolgozó állítólag összehangoltan dolgozott, s a Renault először arra gyanakodott, hogy valamelyik potenciális konkurensnek szivárogtattak ki titkos információkat. Újabban viszont egy kínai céget említenek a lehetséges megrendelő között, s a francia titkosszolgálat is ezt a feltevést látszik elfogadni.

A Renault Zoe elektromos tanulmányautója
A Renault Zoe elektromos tanulmányautója
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.