Pénzbírság járja be Európát
Semmi gond, magyar rendszámú autóval járok! – legyintettek annak idején Brüsszelben dolgozó ismerőseim, akik vígan száguldoztak az autópályán. Biztosak lehettek abban, hogy ha megörökíti is őket a traffipax, megbüntetni nem tudja őket a belga (holland, francia, német stb.) rendőrség, hiszen a rendszám alapján a szabálysértőket felkutatni képtelenség.
Ezt a „lazaságot” unta meg az Európai Bizottság, és olyan adatcsere-hálózat létrehozását javasolta, amelyben az EU-tagállamok hozzáférnek egymás rendszám-nyilvántartási rendszereihez. S mivel december elején az uniós közlekedési miniszterek is rábólintottak az ötletre, a külföldön engedetlenkedők napjai meg vannak számlálva.
Nem elszigetelt esetekről van szó. Franciaországban például, ahol a tranzitforgalom és az idegenforgalom is igen nagy, a gyorshajtások egynegyede –az év egyes időszakaiban akár a fele – külföldi vezetők számlájára írható.Minden európai statisztika arról tanúskodik, hogy a „messziről jött” sofőrök sokkal inkább hajlamosak megfeledkezni a szabályokról.
Bár eleinte csak – ahogy a brüsszeli bizottság nevezte – a „négy nagy gyilkosra” vonatkozott az új EU-irányelv, a szigorítást végül kiterjesztették más kihágásokra is. Így aztán a halálos közúti balesetek 75 százalékáért felelős négyek (gyorshajtás, piros lámpa figyelmen kívül hagyása, ittas vezetés, biztonsági öv be nem kapcsolása) mellett határok nélkül büntetni lehet, ha valaki nem visel bukósisakot, vezetés közben telefonál, vagy szabálytalanul használja a leállósávot.
Azért nem lesz minden egységes. Értesítési mintapéldányt például tartalmaz az irányelv (amelyre még az Európai Parlamentnek is áldását kell adnia), a kellemetlen meglepetésként érkező levél tehát Észtországtól Portugáliáig ugyanúgy fest majd. De az önállóságukat féltő tagállamokat Brüsszelben máris nyugtatgatják: sem a szabálysértések besorolását, sem az értük kiszabott szankciókat nem akarják összehangolni. Európai sokszínűség a bírságokban, ez is valami.