Robbantás napi frissítéssel?

Meg fogja változtatni a játékszabályokat a hírpiacon – nyilatkozta legújabb, táblaszámítógépekre tervezett „újságjáról” Rupert Murdoch. Az ausztrál származású médiamágnás The Daily címmel indít hamarosan új lapot, amely kizárólag táblagépekről lesz elérhető.

A tervezők az Apple által az idén piacra dobott iPadet tartják szem előtt; meg nem erősített hírek szerint a News Corporation és a kaliforniai cég együtt is dolgozik a technikai részleteken. Murdoch szerint „ez a projekt cége zászlóshajója".

A The Daily egyes sajtójelentések szerint akár heteken belül elindulhat. A szerkesztőség a Murdoch-birodalom New York-i székházában kapott egy emeletet. A tervek szerint száz újságíró dolgozikmajd a 30millió dolláros befektetéssel létrehozott „lapnál”. A stáb tagjai többek közt a The New York Timestól, a The New Yorkertől, az AOL-tól és a The New York Posttól érkeznek. Külföldi, illetve washingtoni tudósítók nem lesznek, a hangvételt pedig Murdoch szerint „a bulvár érzékenységének és a minőségi lapok intelligenciájának” kombinációja jellemzi.

A heti előfizetés 99 centbe (körülbelül 200 forintba) kerül. Ezért az olvasók napi egyszeri frissítésű, ám kifejezetten a táblagépekre fejlesztett tartalmat kapnak majd. A Forbes szakírójának az egyik bennfentes úgy nyilatkozott: sok háromdimenziós grafi kára számíthatnak az olvasók. Példaként a nemrég Afganisztánban tanúsított hősiességéért kitüntetett amerikai katonát, Salvatore Giuntát említette: videojáték-szerűen jelenítenék meg a tűzharcot, amiért a kongreszszusi becsületrendet kapta.

Murdoch már korábban „harcot hirdetett” az ellen, hogy az interneten a hírek szinte mindenütt ingyenesek. Ez év júniusa óta már fi zetni kell a brit The Times és a The Sunday Times online tartalmáért azoknak, akik a nyomtatott lap előfizetői. A The Daily indításával is arra törekszik, hogy fizetőssé tegye az online újságokat.

Szakmai körökben azonban máris sokan megkérdőjelezik, hogy van-e jövője Murdoch lapjának. Az állandóan frissülő online hírekhez szokott közönségnek lassú és régimódi lesz a napi egy frissítés. Ők ráadásul már ahhoz szoktak, hogy internetböngészőjükön keresztül olvasnak híreket. Ám a The Daily cikkei nem lesznek öszszeköttetésben az internettel, vagyis az azonnali megosztáshoz szokott fiatal hírolvasók nem tudják majd egy gombnyomással e-mailben, Facebookon vagy Twitteren megosztani azokat.

Murdoch azt reméli, hogy a 40 millió iPad-tulajdonosnak legalább öt százaléka, azaz kétmillióan a The Daily előfizetői lesznek. Egy amerikai médiaszakértő számításai szerint azonban Murdoch legutóbbi kísérlete nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Clay Shirky blogjában – a The Timesban közzétett adatokra hivatkozva – azt írja: a korábban hatmillió egyedi olvasóval rendelkező londoni napilap internetes változata a felhasználók 97 százalékát elveszítette; számításai szerint az előfi zetők száma néhány tízezer lehet. A szintén Murdoch birodalmába tartozó, speciális és tehetős rétegeket kiszolgáló The Wall Street Journalnak viszont sikerült: több mint egymillió online előfizetője van.

Rupert Murdoch fizetőssé tenné az online újságokat
Rupert Murdoch fizetőssé tenné az online újságokat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.