Ferihegyen maradt a szigor
A Budapest Airport Zrt.-nél nyár eleje óta azt az átvizsgálási protokollt alkalmazzák, amelyet most az Egyesült Államokban alkalmaznak a hatóságok. Ennek a bevezetésére azért volt szükség, mert a repülőtér elbukott az EU-s biztonsági felülvizsgálaton, amit a szigorúbb szabályozás tavaszi életbelépése óta Budapesten teszteltek először. A szigorúbb átvizsgálás Ferihegyen is óriási sorokat okoz csúcsidőben, illetve kiváltja az utasok és a személyzet haragját is. A repülőtér a biztonságos besorolást visszakapta ugyan, de a szigor nem enyhült, és nem is fog: a budapesti utasoknak sok kellemetlenséget okozott a clear státusz ideiglenes megvonása.
A teljes testfelületre, így az intim testrészekre is kiterjedő átvizsgálás ellen szinte mindenütt lázadoznak az utasok és a repülők személyzetei is. Ahogy három hete Magyarországon is óriási botrányt kavart a Malév-személyzetek panaszáradata, Amerikában már per is indult a pilóták túlságosan tüzetes átvizsgálása miatt.
Az amerikai hatóság, a TSA már meglebegtette, hogy megoldás volna, ha az Egyesült Államokban regisztrált légitársaságok szolgálatban és egyenruhában lévő pilótái mentesülnének a szigorú ellenőrzés alól, mondván, ők szeptember 11-e óta nemzetbiztonsági megfigyelés alatt állnak.
Magyarországra ezen a téren fontos feladat vár majd a 2011 első felében esedékes EU-elnökség idején. A Repülőtérüzemeltetők Nemzetközi Szövetsége (ACI) ugyanis azt szeretné, hogy a magyar diplomácia világítson rá arra: a jövő évben hatályba lépő uniós direktívák, amelyek a speciális átvizsgálóberendezések üzembe helyezését követelik meg, alkalmazhatatlanok. A gépek hatékonysága nem bizonyított, de az áruk igen borsos, csak európai szinten milliárdeurós nagyságrendű beruházás lenne a beszerzésük. A nemzetközi szervezet szerint az intézkedést el kellene halasztani, és a terrorizmus megelőzésére, a rizikófaktorok előzetes azonosítására kellene helyezni a hangsúlyt.