Fellázadtak az amerikai légi utasok
„Jó, amerikai vagyok, és pártolom minden utas biztonságát. De ha az ország feláldozza, hogy a biztonság nevében emberi lényekként bánjon velünk, akkor elvesztettük a háborút” – fakadt ki a minap egy hólyagráktúlélő amerikai férfi, akit saját vizeletében hagytak a detroiti repülőtér biztonsági szolgálatának munkatársai, miután véletlenül átszakították urosztómiás (vizeletkivezető) zacskóját. A 61 éves Thomas Sawyer kirívóan megalázó esete bejárta az amerikai sajtót, de nem az egyetlen ilyen: az elmúlt hetekben kisgyerekeket is motozásnak vetettek alá, egy észak-karolinai légiutas-kísérővel kivetették a műmellét, sokan pedig azt kifogásolták, hogy a nemi szervük körül tapogattak az egyébként mindig az utassal azonos nemű biztonságiak.
A reptéri szabályok hó eleji megszigorítása óta 700 panasz futott be a közlekedésbiztonsági hatósághoz, a TSA-hoz, az internetet bejárják a sérelmezett átvizsgálások felvételei – akkor is országos felháborodást váltva ki, ha mindez csak (nagy) csepp a légikikötőkben azóta megfordult 28 millió utas tengerében. Egy friss felmérés szerint a közvélemény kétharmada elfogadja a szkennereket, felük pedig a motozásokat. Ugyancsak kétharmad úgy véli, hogy fontosabb a terrorveszély kiszűrése az emberjogi aggályoknál.
John Pistole, a hatóság első embere szerint mindig egy lépéssel a terroristák előtt kell lenniük, és a csaknem egy éve vitatott, teljes testképet adó szkennerrel elkapták volna a tavaly karácsonyi, „alsóneműs” nigériai robbantót, aki egy Amszterdam–Detroit-járat ellen kísérelt meg terrortámadást. A motozást az eddig hetven reptéren bevezetett szkenner alternatívájaként lehet választani (de csak százból egy utas kéri ezt), és függöny mögött is lebonyolítható. Akkor lehet kötelező, ha a testkép valami gyanúsat mutat. Ha viszont, mint a minap megtörtént, valaki csapot-papot otthagy, megelégelve a vegzálást, elvileg 11 ezer dollár (2,2 millió forint) bírsággal is sújtható, ha a vizsgálatot már megkezdték rajta.
A kérdés azért is kiéleződött, mert e hét közepe az év legforgalmasabb napjai közé számít az amerikai légi közlekedésben a hálaadás ünnepe és a négynapos hétvége előtt. 24 millióan szállnak ilyenkor gépre. Egyesek már utasbojkottot is szerveztek a szkennerrel szemben. „Megértem az emberek frusztrációját” – mondta Barack Obama elnök (aki értelemszerűen mentesül az ilyen átvizsgálások alól), azt üzenve a TSA-nak: mindig gondolja át, hogy a legmegfelelőbb módszert alkalmazza-e az amerikai nép biztonsága érdekében. – Meg kell gondolni, vannak-e olyan módszerek, amelyek kisebb beavatkozást jelentenek – fogalmazott. Többek, köztük egy floridai képviselő is felvetette, hogy Amerikának inkább az utasok alapos egyéni kikérdezésén alapuló izraeli gyakorlatot kellene alkalmaznia. Ott azonban három-négy óra a bejelentkezési (check-in) idő, és az országnak két reptere van, míg az Egyesült Államoknak 450. Jichak Jeffet, az El-Al izraeli légitársaság volt biztonsági főnöke szerint a testszkennerek nem érik meg a több százezer dollárt, amennyibe kerülnek, és a 11 ezer dolláros bírság sem rettenti el a terroristákat.