Elvarázsolták a madridi szmogot

Araszolnak az autók a madridi Gran Víán. Kétszer három sávban folyamatos a dugó; egy-egy lámpaváltáson négy-öt autó jut át, a többiek állnak, várnak, és ontják a kipufogógázt.

És ez így megy a nap 24 órájában. Októberben a városházának külön fel kellett hívnia a lakosság figyelmét arra, hogy a levegőben mért nitrogén-dioxid közelít az egészségügyi határértékhez.

Madrid közismert a rossz levegőjéről: tavaly átlagosan 54 mikrogramm NO2-ot mértek, míg az EU által szabott határ 42 mikrogramm. A spanyol környezetvédők hiába papolnak évek óta arról, hogy többen halnak meg a szennyezett levegő miatt, mint ahányan autóbalesetben, a madridi tartományi kormány és a főváros vezetése leginkább egymásra (no meg a „fegyelmezetlen” lakosságra) mutogat.

Javulást sokan az uniós szigortól vártak – de úgy fest, hiába. Egy 2008-as európai uniós normatíva már szankciókat is kilátásba helyezett, ha a tagállamok nem javítanak a helyzeten. London például bevezette a dugóadót, Párizsban irreálisan megdrágították a belvárosi parkolást, és rendszeresen tájékoztatják a lakosságot, ha túl magasra szökik a légszennyezettség. Rómában bizonyos napokon csak a páros vagy a páratlan rendszámú autók közlekedhetnek, Berlinben (és több német nagyvárosban) pedig szennyezés szerint osztályozzák az autókat, és csupán a legkímélőbbek mehetnek be a belvárosba.

Barcelona érte el eddig a legjobb eredményeket, méghozzá azzal, hogy a városba vezető utakon 80 km/órában maximálta a sebességet, és közkerékpárokat bocsátott a lakosság rendelkezésére. 11 százalékkal csökkent a legszennyezettség, kisebb lett a zaj és feleannyi a halálos balesetek száma, mint korábban.

Madridban azonban hallani sem akartak efféle megoldásokról. 2008-ban felmerült ugyan, hogy kitiltanák a legrozzantabb matuzsálemeket és a teherautókat a belvárosból, de az ötlet hamar elhalt. Valamicskét azért javult a helyzet a város alatt futó új alagutaknak köszönhetően, ám mindenkit meglepett, amikor a városháza a minap büszkén jelentette: egy év alatt 26 százalékkal javultak az adatok, és immár megfelelnek az uniós előírásoknak.

Csoda helyett igazi mediterrán trükközés történt – derítette ki az El País. A város illetékesei egyszerűen áthelyezték a mérőállomásokat a korábban erősen szennyezett pontokról a tisztább levegőjű helyekre. Állítólag korábban is csináltak már ilyet: a belvárosi állomásokat olykor „lekapcsolták” a rendszerről. És lám, máris mennyivel jobb a helyzet: noha levegőt venni továbbra is veszélyes, a számok mennyivel jobban mutatnak. A városvezetés azzal is érvel, hogy ők mindent megtesznek, száz kilométernyi metrót építettek, nagy külső parkolóházakat, a lakosság mégsem hajlandó letenni az autóról.

Vessenek hát magukra.

 

 

Maszkkal védekezik a madridi rendőr
Maszkkal védekezik a madridi rendőr
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.