i: pörgős kistestvér harcol a brit Independent jövőjéért
Új életet próbál lehelni a csökkenő példányszámok nyomása alatt nyögő brit nyomtatottsajtó-piacba a múlt héten bemutatkozott, csupán egyetlen betűt a címéül választó i. A magát „színes, könnyen hozzáférhető, tömör és intelligens” lapként meghatározó lap az 1986-ban debütált liberális szellemű The Independent vékonyabb és pergőbb változata.
A fennállásának közel negyed évszázada alatt számos alak- és tördelési változáson, illetve tulajdonosi struktúraváltozáson átesett „Indy” jelenleg az Independent Print Ltd. csoporthoz tartozik, melynek igazgatója, Alekszandr Lebegyev. Az orosz mágnás a demokrácia mellett elkötelezett moszkvai Novaja Gazeta kiadásáért is felel, ám hozzá tartozik az Evening Press Corporationön keresztül London rendkívül népszerű, immár ingyenes esti újságja, az Evening Standard is. Az összefonódás jegyében a hétfői Standard négy kupont tartalmazott, melyek ellenében az i eheti számai ingyen kipróbálhatók.
Mind a The Independentnek, mind a csak munkanapokon megjelenő, az anyalap 1 fontja helyett 20 pennyért értékesített, 70 helyett 56 oldalas „kistestvérnek” Simon Kelner a főszerkesztője. Az új lap köszöntőjében Kelner felsorolja a lap szerkesztési alapelveit: a legfőbb újítás a két oldalon található hírmátrix, amely pillanatok alatt áttekinthető összefoglalót nyújt a legfontosabb aktuális eseményekről. Hasonló formában összesítik az üzleti életi és a sportújdonságokat is.
Egyes nagyobb, munkaigényesebb cikkek teljes terjedelmükben, változatlan formában jelennek meg mindkét lapban. Az első napokban ezek közé tartozott Johann Hari publicisztikája Barack Obamáról, illetve egy hosszabb anyag Mel Gibson problémáiról, visszatérésének meghiúsulásáról. A pirosbetűs i legelső címlapja a lakásválságra és a jelzálogkölcsönök elapadására hívta fel a figyelmet, az anyalap azonban ugyanezen a napon egy közel-keleti anyaggal indított.
Kelner szerint „nem pusztán új, hanem új típusú lapról van szó, amely tökéletes reggeli lap lehet az intelligens ember számára, ráadásul egy kapucsínónál is olcsóbban”. A befolyásos médiaszakértő, Roy Greenslade viszont a főlap „populista alteregójának” minősíti az újszülöttet.
Míg a The Independent példányszáma a három évvel ezelőtti 250 ezerről mára 183 ezerre esett vissza, a tulajdonosok reményei szerint a kezdeti 400 ezer után az i hosszú távon is 250–280 ezer példányban kel majd el.