Rasmussen: NATO 3.0 a webhadak útján
A NATO első változata a hidegháborúban állt helyt, amikor hatalmas haderők álltak egymással szemben, az ellenfelek jól ismerték egymást. A hidegháború lezárulta után a második verzió az átmeneti korszak kihívásainak próbált megfelelni, de az a szakasz is véget ért: jön a NATO 3.0. Legalábbis ez Anders Fogh Rasmussennek, a szervezet főtitkárának terve a jövőről. Úgy tudjuk, a dán politikus maga írja az új stratégiai koncepció szövegét, amelyet nagy titokban tartanak, de anynyit tudni, hogy rövid, közérthető formában kívánja felvázolni a feladatokat. Tartalmát tekintve pedig lényegében az utolsó szóig kiszivárgott. A következő hetekben persze még elképzelhetőek apróbb módosítások, a tagországok kérhetik egyik vagy másik jelző kicserélését. A szöveg konkrét, ahhoz azonban eléggé általános, hogy mindenki számára elfogadható legyen.
Maga Rasmussen beszédekben és interjúkban már többször elmondta, mit szeretne, és úgy tudjuk, egyetértés alakult ki az új koncepció az alapelveiről. Ezek a kollektív védelem, a katonai képességek megőrzése és a politikai konzultáció. Ám tagadhatatlan, hogy miután Oroszország nem ellenség többé, azonosítani kellett az új veszélyeket, amelyek más stratégiát követelnek.
Ilyen veszély a terrorizmus vagy a rakétafenyegetés a fejlődő világból. Új kockázat a webháború, az internetes hadviselés, illetve a globalizáció is, hiszen a kölcsönös függőségek erősödése révén súlyos fenyegetés például az energiaútvonalak elvágása vagy a hajózási útvonalakat érő kalóztámadások sorozata, de akár a klímaváltozás is. A koncepcióban helyet kell kapnia a NATO álláspontjának a nukleáris fegyverek alkalmazásáról is. Ebben egyrészt megjelenik Obama amerikai elnök kívánsága, mely szerint legyen a világ atommentes övezet, másrészt annak a valósága, hogy ez még nem lehetséges. Amíg a NATO-n kívüli országok rendelkeznek ezen tömegpusztító eszközökkel, addig az atlanti szövetségesek sem mondanak le róluk, ám a szöveg nem határozza meg pontosan, milyen körülmények között vetné be nukleáris arzenálját a szövetség.
Hasonlóképpen a novemberi lisszaboni NATO-csúcsértekezletre vár a döntés az amerikai rakétavédelmi rendszer átvételéről és a NATO rendszerébe állításáról is. Rasmussen szerint a közös kasszából tíz év alatt csupán 200 millió dollárt kellene erre költeni. Ám a tagországok pontosan szeretnék tudni a számla végösszegét, minthogy mindenütt lefelé nyesegetik a katonai büdzséket. Ez a szorító gazdasági helyzet – és persze a stratégiai váltás kényszere – ösztönzi a NATO reformját és az újszerű, takarékosabb, de hatékonyabb együttműködést is. Ilyen például a történelminek is tekinthető brit–francia egyezség a nukleáris ütőerő közös karbantartásáról, vagy mint a pápai C–17-es légi teherszállítási program.
A koncepció megerősíti a „nyitott kapuk politikáját” is a bővítést illetően, miközben markánsan hitet tesz az orosz viszony javítása mellett, s egyben új partnereket is keres. A fegyveres erőit és fegyverzetét dinamikusan fejlesztő Kínára, valamint Indiára is gondol a főtitkár.