Moszkva: kihívás a babakocsiknak

Lassan, de biztosan vívják ki jogaikat Moszkvában a kisgyermekes szülők. Pár éve még a boltokba sem szívesen engedte be a biztonsági őr a babakocsis vásárlókat, ma már egyre több helyen a feljárók is megjelentek, hogy megkönnyítsék a bejutást.

Az áruházak a vevőt, a politikusok a választót fedezték fel a kisgyermekes szülőkben, akiket a gyermekeken keresztül lehet megnyerni. A külvárosi lakótelepek elhanyagolt játszótereit felújították, újakat hoztak létre, elmaradhatatlanul feltüntetve, hogy a parkért mely párt járt közbe. (A táblák tanúsága szerint kivétel nélkül a Vlagyimir Putyin kormányfő vezette, a parlament kétharmadát uraló Egységes Oroszország párt.)

A modern nagyáruházakban a gyermekek az egyik legfontosabb célcsoport, a Szovjetunióban még ismeretlen, óriási játékbolti kínálattal. A gyorséttermek, plázák révén pedig megjelentek a játszóházak is. Ezeknek külön hálózatuk is létezik, ahol 3–6 órás foglalkozásokra is otthagyhatók a gyermekek, alkalmanként 800–1000 rubelért (1 rubel kb. 7,5 forint). Zöld területekben mindig is gazdag volt a 11 milliós város – igaz, ez néhány nagy erdős parkra koncentrálódik, az apró barátságos terek kevésbé jellemzők –, és ezek az elmúlt években sokkal tisztábbakká is váltak.

Egyre égetőbb problémát jelent azonban óvodák és bölcsődék alacsony száma, miután a kilencvenes években számos középületet a privatizáció után irodákká, edzőtermekké, klubokká alakítottak, ezért az elhelyezésre már szinte a gyerek születése előtt gondolni kell.

Ha mégis van hová menni, úgy az eljutás jelent igazi nehézséget. Alacsony padlójú buszok, villamosok, trolik nem léteznek, de nem könynyebb a helyzet a város legfontosabb tömegközlekedési eszközénél, a napi kilencmillió utast megmozgató metrónál sem. Az aluljáróknál elvétve akad a babakocsik – és nem utolsósorban a mozgáskorlátozottak számára – lejtős lejáró, a metrók mélyén az átszálló megállóknál ezek szinte teljesen hiányoznak. Jobb híján az autó jelenthetne megoldást, ha nem kéne napi rendszerességgel többórás dugókra számítani a város nagy útjain. Maradna a gyaloglás, Moszkva azonban nem gyalogosbarát város, a közlekedésszervezők igyekeznek az embereket minél inkább a föld alá szorítani, az autósok érdekében. Az elmúlt időszakban történtek lépések arra, hogy a gyalogosokat is embernek tekintsék az autósok, akik időnként már hajlandók a zebra előtt lassítani, ha a gyalogos elég bátran nekiindul, ám erre azért babakocsival kevesen vállalkoznak.

Új vevőkör: a kisgyermekes anyák
Új vevőkör: a kisgyermekes anyák
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.