Indiai paraszthalál – élőben

Natha és Budhia, a két testvér megegyeznek: egyikük megöli magát, így a család az öngyilkosságért kapott állami kompenzációból meg tud élni egy darabig. A két nyomorgó indiai földműves közül a választás Nathára esik – kettejük közül neki van családja, így az ő haláláért több pénz jár. Ám tervüket megneszeli a média, és nagy erőkkel a helyszínre, az elmaradott Peepli falucskába siet. Nata hamarosan a televíziós stábok és a politikusok intrikáinak közepette találja magát, értetlenül szemlélve az eseményeket. Mindeközben rájön: igazából nem is akar meghalni.

A testvérek Bollywood egyik legújabb sikerének főszereplői, melyet az újságíróból rendezővé lett Ansuha Rizvi rendezett. A filmbéli tévések mindent közvetítenek, élőben, innen a fekete humorral teli alkotás címe is: Peepli [live].

Rizvi filmje az első bollywoodi film, amelynek központi témája az Indiát a kilencvenes évek óta sújtó öngyilkossághullám. Egyes számítások szerint 1997 óta több mint 150 ezer földműves vetett véget életének. A jelenségre Palagummi Sainath, egy újságíró figyelt fel először és hívta fel rá a figyelmet. – Az egyik legveszélyesebb időszak a permetezésé. A gazdák ott állnak, kezükben a mérgező szer, és könnyedén úgy dönthetnek, legyen vége –mondta az Outlook című hetilapnak adott egyik interjújában arról, hogyan vetnek véget életüknek az adósságspirálba került emberek.

Az indiai kormányzat eleinte tagadta a földműves-öngyilkosságok tényét, később azonban segélycsomagokat hirdetett a bajbajutottaknak. Sainath szerint azonban ez nem érte el a célját. Szerinte az egész indiai mezőgazdaság válságban van, tehát nem az öngyilkosságokat, hanem azok okát kellene kezelni. A gyorsan városiasodó Indiában ugyanis a mezőgazdasági termelésre mind kisebb figyelem fordul, költségei pedig egyre magasabbak. A gazdáknak gyakran hitelt kell felvenniük a multinacionális cégek kínálta drága vetőmagokra és a permetszerekre. A paraszti bevételek közben egyre alacsonyabbak, így a felvett kölcsönt nem tudják visszafizetni. Amikor már a bankok sem hiteleznek, uzsorásokhoz fordulnak.

A Peepli [live] sokakat meglepett azzal, hogy súlyos témája ellenére a mozipénztáraknál is siker lett. A kis költségvetésű alkotás megsokszorozta a befektetett pénzt, bevételei megközelítik a hindi filmipar által kedvelt zenés-táncos, romantikus sikerekét. Az ország vezető gazdasági napilapja, a The Economic Times tavaly augusztusban még hosszú cikkben kesergett azon, hogy a bollywoodi filmkészítők elhanyagolják a vidéki Indiát – elsősorban mert a nézők azért mennek mozikba, hogy elszakadjanak a szomorú valóságtól. Ugyanez a lap néhány hete már úgy látta, megfordult a trend, mert egyre több fiatal rendező választja a vidéket fi lmjei helyszínéül. Ezeket az alkotásokat pedig – ironikus módon – épp a városi közönség nézte meg olyan számban, hogy kasszasikerek lettek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.