Cameron a BP árnyékában

Első hivatalos látogatását az amerikai fővárosba a menetrend szerinti British Airways járattal tette meg David Cameron, innen pedig vonattal utazik tovább New Yorkba. Ezzel a Downing Street becslése szerint 200 ezer font takarítható meg, ami a megszorító intézkedések közepette nem elhanyagolható összeg. Ráadásul így a kormányfő nem volt összezárva a tudósítókkal.

Brit kormányfők washingtoni látogatásának minden pillanatát árgus szemmel követik a brit újságírók, a legendás „különleges viszony” meglétének vagy hiányának legapróbb jelére is ügyelve. MígTony Blair és George W. Bush a várakozásokkal ellentétben szívélyes kapcsolatot tartott fenn, addig Gordon Brown és Barack Obama nem találta meg egymással a hangot.

Az előzmények után tehát nem véletlen, hogy Cameron kérte, a közvélemény ne foglalkozzon „megszállottan” a viszonnyal. Mint hangsúlyozta, nem szabad „vak lojalitást” várni az Egyesült Királyságtól az Egyesült Államok iránt, annak ellenére, hogy ő személyesen „szégyentelenül Amerika-párti”. Az amerikai elnök ugyanakkor szkeptikusabb Nagy-Britanniával szemben, mint elődei voltak. Ezért az eredeti tervek szerint nem szánt többet, mint egy jó órát londoni vendégének, és ami még barátságtalanabb gesztus: nem hívta meg vacsorára a Fehér Házba.

A megbeszélések egyik központi kérdése az afganisztáni misszió jövője volt. Liam Fox védelmi miniszter a napokban kijelentette: a brit arcvonalbeli támadó egységek 2014-re kivonulnak a közép-ázsiai országból. Az előzetes napirendet, melyen Cameron egyik kedvenc projektje, a világméretű szabad kereskedelem fellendítése is szerepelt, felborította azonban a BP immár három hónapja tartó környezetvédelmi drámája a Mexikói-öbölben. Obama elnök számos alkalommal intézett már kirohanást a vállalat ellen. A feszültséget csak fokozta, hogy Cameron indulása előtt négy New York-i, illetve New Jersey-i szenátor személyes találkozást kért a brit kormányfőtől, hogy megvitathassák a 270 személy halálát okozó lockerbie-i repülőgép-robbantás egyetlen elítéltje, Abdelbaszet Ali al-Megrahi múlt év augusztusi szabadlábra helyezését. A PanAm 103-as járatának 259 áldozata közül a legtöbben ebből a két államból származtak. Cameron, ha vonakodva is, végül eleget tett a lapzártánk után megvalósult felkérésnek.

A szenátorok azt az információt kívánták körüljárni, hogy a BP szerepet játszott-e Al-Megrahi kiszabadulásában. Az olajés gázipari óriás a brit kormányra gyakorolt nyomással vonzó koncessziókhoz próbált volna jutni Líbiában. Cameron abban a szerencsés pozícióban van, hogy a végül nem is a kialkudott fogolyátadási szerződés alapján, hanem méltányossági okokból kiengedett „líbiai beteg” szabadlábra helyezése ellen egy éve a leghatározottabban tiltakozott. A Downing Street eleve arra az álláspontra helyezkedett, hogy az előrehaladott prosztatarákban szenvedő Al-Megrahinak az autonóm skót kormány kegyelmezett meg. (Al-Megrahi egyébként azóta is él.) A BP ugyan elismerte, hogy lobbizott a fogolytranszfer-tárgyalások felgyorsítása érdekében, de nincs bizonyíték ennek nyomán elnyert üzletekre.

Cameronnak kínos perceket okozhatott az olajcég kérdése az Obamával folytatott találkozón
Cameronnak kínos perceket okozhatott az olajcég kérdése az Obamával folytatott találkozón
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.