A magyarok tolmács nélkül is szót értenek az afgán pilótákkal

Jól értik, hogy honnan „érkeznek” a szovjet kiképzésű afgán repülőtisztek, sőt az amerikaiakkal ellentétben tolmács nélkül is tudnak(oroszul!) beszélni velük –ismerte el magyar kiképzőkollégái munkáját lapunk kérdésére Michael Boera dandártábornok, az afgánl égierő felfejlesztéséért felelős amerikai parancsnok.

Talán a számok mindennél beszédesebbek: jelenleg mintegy 3400 főből és 50 gépből (helikopterekből és szállítógépekből) áll az afgán légierő, jövő nyárra – az amerikai kivonulás tervezett, máig tisztázatlan mértékű kezdetére – 5700–6000 fő és 71 gép, míg 2016-ra, a felfejlesztés céldátumára pedig több mint nyolcezer fő és 146 gép a terv. Michael Boera, az afgán légierő évi 5–800 millió dollárba kerülő modernizálásáért felelős amerikai parancsnok azonban azt mondta washingtoni újságíróknak, köztük a Népszabadság munkatársának egy beszélgetésben: jól haladnak, csak még több felajánlásra lenne szükség a partnerországok részéről. – Elég kevesen, mintegy húszan vannak a 450 fős csapatomban a kanadaiak, britek, csehek és magyarok: nem csak amerikaiak és afgánok vagyunk tehát. Kétszázra is szükség lenne belőlük. De akik itt vannak, nagyon komoly hozzáadott értéket képviselnek: külön kiemelném a cseheket és a magyarokat – felelte lapunk kérdésére Boera dandártábornok. Mint mondja, a magyarok például jól értik, hogy honnan, milyen repülési kultúrából érkeznek a szovjet kiképzésű afgánok, akik közül az idősebbekkel – az amerikaiakkal ellentétben – tolmács nélkül is szót tudnak érteni, mégpedig oroszul.

Mivel éppen az angol nyelv a legnagyobb kihívások egyike az afgánok számára, erre külön hangsúlyt helyeznek az amerikaiak. Két év alatt már megfelelő szintre lehet eljuttatni a pilótajelölteket, de ehhez a „mélyvizet” jelentő szaknyelvi laborban töltött időt este 10-ig még angol nyelvű mozifilmmel is meg kell fejelniük, mielőtt másnap reggel fél hatkor újra kezdődne a pilótakiképzés. –Amikor elkezdtük ezt az egészet, még csak sebesültevakuálásra voltak képesek. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy feldobták a sérültet a gépre, aztán mire a kórházba ért, vagy élt még, vagy nem. Egy hónapja viszont már lenyűgözött az egyikük, ahogyan három súlyos sebesült, köztük nyílt mellkassérült között rohangálva ellátta őket a fedélzeten –említ egy konkrét előrelépést a tábornok. A pilóták bővítésével és kiképzésével párhuzamosan folyik az afgán géppark „nyugatosítása”: a Mi–17-es és Mi–35-ös helikopterek, illetve az Antonovok mellett első nyugati „fecskeként” megjelentek a C–27-es harcászati szállítógépek. Amerikai vagy más NATO-gyártmányú kiképzőgépeket (forgószárnyas, merevszárnyas) is beszereznek. 2016-ra már 90 nyugati gépnek kell lennie hadrendben a terv szerint a 146-ból.

Michael Boera dandártábornok új afgán repülőezred avatásán
Michael Boera dandártábornok új afgán repülőezred avatásán
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.