Újság és busz nélkül maradt Itália

Nápolyban a nyáron is betlehemi szobrocskákat áruló utcában az apró agyagfigurák száját bekötötték – az újságírók sztrájkja iránti szolidaritásként. Maga a sajtó azonban megkérdőjelezte a hírszünet értelmét. Az olaszokat közelebbről érintette a busz- és metrósztrájk.

Majdnem teljes volt a hírcsend pénteken Olaszországban az újságírók országos szövetsége (Fnsi) által meghirdetett sztrájkon. A legnagyobb példányszámú napilapok nem jelentek meg, kivéve a médiacézár-miniszterelnök Silvio Berlusconi birtokolta lapokat. A közszolgálati és kereskedelmi televíziók, rádiók hírműsorai helyett sztrájkfelhívást olvastak fel. Nem frissítették az internetes hírportálokat sem.

„Az információszolgáltatás felfüggesztése azt mutatja meg, mekkora csenddel szembesülnének az olaszok a kormány igazságügyi média törvényével” – hangoztatta az Fnsi. Az egynapos sztrájk viszont nem állította le a hatósági lehallgatások és ezek sajtóközlését korlátozó törvénytervezet parlamenti útját.

„Ha nem az én kormányom javasolta volna, a sajtó nem tiltakozna ellene” – üzente Berlusconi, aki elmondása szerint régóta nem néz tévéhíradót, nem olvas újságot (még a sajátjait sem), mert csak felidegesíti magát.

A sztrájk azonban az újságírókat is megosztotta. Miként a sztrájkhoz csatlakozó Avvenire, a püspöki kar napilapjának még csütörtöki vezércikke írta: egyáltalán nem biztos, hogy a hallgatás volt a legmegfelelőbb eszköz arra, hogy a közvéleménnyel tudassák, az információhoz való hozzájutás kollektív joga forog veszélyben. „A sajtószakmának megvannak a szabályai. Ha törvénnyel tesznek az újságírókra szájkosarat, az olvasókat taszítják szolgasorba!” – írta az Avvenire.

Az olaszok hozzászoktak az évente kétezer sztrájkhoz, és most is inkább a közlekedési dolgozók hétvége előtti 24 órás munkabeszüntetése érintette őket érzékenyen. Vasutasok, buszvezetők, metrósok a két éve lejárt ágazati szerződésük megújítását követelték. Ám a gazdasági válságot a nyár eleji újabb nyugdíjreformmal is a bőrén tapasztaló közvélemény figyelmét nem kerülték el az egyre feszültebb tüntetések szlogenjei. Nem munkát és bért, hanem politikaváltást követelnek.

A hetvenes éveket idézi a gyárbezárások ellen tiltakozó FIAT-munkások harca a rendőrökkel („Nem szégyellitek magatokat, ti is olyan szegények vagytok mint mi!” – kiabálják a gumibotozó rendőröknek a munkások.) Az utóbbi napokban a legnagyobb szakszervezet, a CGIL rendezett általános sztrájkot a kormány megszorító csomagja ellen, amellyel szemben az ellenzéki pártok is tüntettek.

A bíróságokon a Berlusconikormány igazságügyi reformja miatt sztrájkolnak, a tartományi elnökök (a kormánypártiak is) a pénzügyminiszter költségvetési elképzelései ellen. A rendőrök közölték: az utcára vonulnak, ha elveszik tőlük 13. havi fizetésüket. A római egyetemen a tanárok éjszaka vizsgáztatnak az oktatási támogatás-csökkentés miatt.

„Én vagyok a legnépszerűbb politikus Európában!” –ismétli Silvio Berlusconi, azzal fenyegetve, hogy ha a szövetségesei nem szavazzák meg az újabb gazdasági csomagot, az egész kormány csomagolhat. „A nehéz időkben bátorságra van szükség” – hirdeti Berlusconi, és ez a jelszava a kormányfő leváltására készülő volt szövetségeseknek és az ellenzékieknek is.

Megbénult a görögországi közlekedés

Jövő csütörtökön újra sztrájkba lépnek a görögök a héten elfogadott munkaügyi reformok ellen. A július 15-én – helyi idő szerint – reggel tíz órától a munkanap végéig tartó sztrájkra a félmillió munkavállalót képviselő ADEDY közszolgálati szakszervezet szólított fel pénteken. Egy nappal azután, hogy tizenkétezren tüntettek Athénban a munkaügyi reform ellen, a szakszervezetek pedig 24 órás sztrájkot tartottak. A parlament azonban csütörtök este elfogadta az új szabályozást: csökkentik a nyugdíjasok kedvezményeit, a legtöbb munkavállaló számára a nyugdíjkorhatárt 65 évre emelik, könnyebb lesz felmondani az alkalmazottaknak, és a nyugdíjak kiszámítási módja is megváltozik. A görög kormány az elmúlt hónapokban egy sor megszorító intézkedést fogadott el annak érdekében, hogy a GDP-arányos államháztartási hiányt a tavalyi 13,6 százalékról 2014 végére 3 százalék alá csökkenthesse.

A csütörtöki sztrájk következtében órákra megbénult Görögország légi közlekedése, miután a mostani sztrájkhoz a légi irányítók is csatlakoztak, és csak a rendkívüli légi járatok forgalmát biztosították. Az Olympic Air és Aegean légitársaságok összesen 82 járatot töröltek, 109 menetrendjét módosították. A sztrájkhoz a parlament személyzete is csatlakozott, de ez végül nem volt hatással a szavazás végeredményére. (MTI)

Utasok a római Termini pályaudvaron. Hozzászoktak a sztrájkokhoz
Utasok a római Termini pályaudvaron. Hozzászoktak a sztrájkokhoz
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.