Irány Európa fő verőere

Véres háborúkat vívtak partjainál, monarchiákat és elnyomó rezsimeket „élt túl”. A kultúrák és nyelvek sokszínűségét egyesítő és a kontinens fő verőerének is nevezett Duna a diktatúrák utáni Európában a gazdasági-kereskedelmi, kulturális és tudományos-fejlesztési együttműködés különleges terepe lehet. A háromezer kilométer hosszú folyó ugyanis több mint 110 millió embert, az EU lakosságának több mint húsz százalékát köti össze – a többi között ez hangzott el az immáron tizenötödik alkalommal megrendezett wachaui Európa Fórumon.

A tanácskozás idei témájául szolgáló Dunát a fórumnak otthont adó göttweigi bencés apátságból is jól lehetett látni. Ugyanakkor – az Európai Bizottság égisze alatt készülő – Duna-stratégia is körvonalazódik. Ráadásul a dokumentumot jövő tavasszal, Magyarország soros EU-elnöksége alatt tervezik elfogadni.

Nos, már csak ezért is, mert a Dunához fűződő fontos magyar érdekek miatt több mint furcsán hatott az Orbán-kormány távolmaradása az alsó-ausztriai Wachautól. Az új regionális politikát hirdető magyar diplomáciának – Lengyelország, Románia vagy a visegrádi négyes mellett – a Duna-stratégia újabb lehetőségeket nyithatna meg. – Hiába van a budapesti polgári kabinetnek negyven államtitkára, kár, hogy közülük egy sem jött el – jegyezte meg a hétvégi fórum moderátora, a neves osztrák publicista, Paul Lendvai.

Pedig hallhatták volna, hogy a készülő Duna-stratégia kapcsán milyen egybehangzó üzeneteket küldött Johannes Hahn, az EU regionális biztosa, Michael Spindelegger osztrák külügyminiszter és a szlovák diplomácia leköszönő irányítója, Miroslav Lajcák. – Navigare necesse est, vagyis hajózni szükséges – derült ki a jobb és több hajózhatóságot sürgető felszólalásokból. Hahn emlékeztetett rá: a Rajnán tízszer nagyobb a hajóforgalom, miközben a másik nagy európai folyam háromszor tisztább Dunánál. Amely hajózási kapacitásának jelenleg alig tíz százalékát aknázzák ki – legalábbis egyes szakértők így számolnak. A környezetvédelem szempontjából sem mellékes, hogy több hajó kevesebb kamiont jelent.

Az sem mellékes, hogy a formálódó Duna-stratégiában elvben sok milliárd euró uniós fejlesztési forrás rejlik, persze a brüsszeli pénzek elnyeréséhez megfelelő projektek kellenek. A kikötőfejlesztések és más infrastrukturális-szállítási beruházások mellett a harmincnyolc régiót lefedő program egyik fő csapásiránya a megújítható-fenntartható energia, azaz újabb dunai vízerőművek létrehozása lehet. A magyar érdekek egyértelműen azt diktálnák: a „Nagy Európai Metaforának” is hívott folyóval tervezett beruházások mindenképpen az EU-n belüli szakaszokon belül, minél aktívabb magyar részvétellel valósuljanak meg.

Dési András Kiküldött munkatársunk jelenti Wachauból

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.