Vásárolj, úgy tiltakozz!

Ide tüntetni jönnek az emberek, csak éppen nem transzparensekkel vagy jelszavak skandálásával tiltakoznak. Hanem fogyasztással és bankkártyával: az Egyesült Államokból indult carrotmobbal, vagyis magyarul villámvásárlással a résztvevők profittal jutalmazzák a fenntarthatóságot és a környezetvédelmet fontosnak tartó üzlet tulajdonosát.

Az angol elnevezésben a mob a tömegre utal, a carrot, azaz répa pedig „répa és bot” kifejezést helyettesíti. Azt a két lehetséges eszközt, amellyel a szamarat lehet haladásra ösztökélni. A villámvásárlás szervezői szerint répával, azaz jutalommal többre lehet jutni.

A fogyasztói döntések befolyásolják egy-egy cég üzletpolitikáját – ebből indult ki a kaliforniai Stanford Egyetem diákja, Brent Schulkin, amikor 2008-ban San Franciscóbanmegszervezte az első carrotmobot. Az akcióban részt vevők egy kiválasztott üzletben gyűlnek össze, majd vásárolnak, a tulajdonos a bevétel meghatározott részét a bolt környezetbarát átalakítására fordítja. – A hagyományos aktivizmus mindig magában hordozza a konfliktust: a bojkottok, tüntetések, jogi perek alapvetően a támadásról szólnak – nyilatkozta a Time magazinnak Schulkin.

Az elmúlt két évben Buenos Airestől Vancouveren át Bangkokig több mint nyolcvan „villámvásárlást” szerveztek. – A bojkottokkal mindenki veszít, a carrotmobokkal viszont mindenki nyer – foglalta össze lapunknak nyilatkozva a mozgalom lényegét Sarah Beth Zisa, a villámvásárlásokat összefogó San Franciscó-i szervezet munkatársa.

A nemrég Kölnben rendezett carrotmob szervezői Neco Izci zöldség- és gyümölcsüzletét választottá ki. A kereskedő azt ajánlotta, hogy a bevétel 75 százalékát a bolt környezetbarát átalakítására fordítja. Izci nem bánta meg, hogy belevágott. – Érdemes volt több dolgozót behívnom, a bevétel a szokásos háromszorosa lett – tette hozzá, elismerve, hogy a carrotmob bizony reklámnak sem rossz. A befolyt 3250 eurót (közel egymillió forintot) energiatakarékos világítás kialakítására, valamint korszerű hűtőgépek beszerzésére fordítja.

A villámvásárlások elsősorban ott lehetnek sikeresek, ahol a nyitott szemlélet mellett a megfelelő vásárlóerő is rendelkezésre áll. A Carrotmob mozgalom terjedéséhez természetesen hozzájárult a közösségi média, a Facebook, a Twitter – az akciókat főleg az interneten szervezik.

– A carrotmob kicsit hasonlít a vírusmarketingre: bárki elkezdhet szervezni, közösséget toborozni, de fontos a kapcsolati háló és a szájpropaganda is – mondja Fabian Huber. A kölni aktivista és egyetemi hallgató szerint a villámvásárlással arra is rá akarják vezetni az embereket, hogy felelős fogyasztói döntéseikkel képesek befolyásolni a cégeket. Huber szemében a fogyasztás erősebb „fegyver”, mint bármely bojkott vagy tüntetés.

A bojkott büntet, a carrotmob jutalmaz
A bojkott büntet, a carrotmob jutalmaz
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.