Politikai üzenet, elismert tehetség

Sokat elárul egy országról, ha több Nobel-békedíjasa van, mint irodalmi. Desmond Tutu püspök mellett William de Klerk és Nelson Mandela vehette át a rangos elismerést az apartheid elleni harc elismeréseként. Ám bármilyen furcsa, az angol–búr háború, majd az azt követő gyarmatosítás nemcsak a súlyos faji megkülönböztetést, a sokakat megnyomorító politikai rendszert hozta el, hanem egy nehezen beérő jótéteményt is: az angol nyelvet. Az így születő irodalomnak ugyanis nem kellett közvetítő nyelveket, fordítókat keresnie, hanem azonnal eljutott az elnyomott ország iránt érdeklődő európai és amerikai közönséghez. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy az elmúlt húsz évben két délafrikai szerző is megkapta az irodalmi Nobel-díjat: 1991-ben Nadine Gordimer, 2003-ban pedig John Maxwell Coetzee. (Afrikai szerzők közül eddig négyen kapták meg a díjat, ketten dél-afrikaiak.)

Örök gyanú persze a svéd kitüntetés kapcsán, hogy az vajon mennyire szól a politikai helyzetnek vagy az író társadalmi szerepvállalásának, és mennyire a tehetségnek. A stockholmi ceremónia óta elfeledett Gordimer regényei mindkét nézetet erősítik. Az előbbit inkább a kevésbé sikerült Kései polgárvilág, amely a hatvanas években játszódik, és egy öngyilkosság ürügyén enged bepillantani a dél-afrikai fehérek életébe. Azokéba, akik különféle módon szervezkedtek a fennálló rendszer ellen. A mű tipikus példája a fontos, ám unalmasan, körülmé nyesen csordogáló regénynek: ha nincs az érdeklődésre számot tartó háttér, talán el is vész.

Nem így a szintén a bűn köré fonódó Önvédelmi fegyver, vagy még inkább a legfontosabb angol irodalmi elismerést, a Booker-díjat is besöprő Az őrző, melyben egy Johannesburg melletti farm idillikus világa csap össze egy sötétebb univerzummal. Gordimer novelláiból és regényeiből nem csupán a dél-afrikai mindennapokról kapunk átfogó képet, de az emberi lélek rezdüléseire oly fogékony szerző politikai hitvallását is megfogalmazza: keserű képekben leplezi le a faji megkülönböztetés embertelen módszereit.

Ha Gordimer díját némi rosszindulattal még politikai gesztusnak tudhatjuk be, Coetzee elismerése már inkább a tehetségnek szól. A ma már ausztrál állampolgár Coetzee igazi irodalmár és világpolgár: egyszerre regényíró, irodalomtörténész, műfordító, kritikus és nyelvész, miközben dolgozott Angliában, és hoszszú ideig élt az Egyesült Államokban is. Szinte nincs olyan regénye, amelyre ne figyelt volna fel az irodalmi élet: francia, dél-afrikai, amerikai, angol, izraeli elismerések sora kísérte végig a munkásságát. Azon kevesek közé tartozik, akik kétszer is átvehették a Booker-díjat. Először egy fiktív polgárháborút feldolgozó regénye, a Michael K élete és kora, majd az apartheid utáni Dél-Afrikában játszódó, megrázó erejű Szégyen miatt. (Embereket kerülő életmódjára jellemző, hogy egyiket sem vette át személyesen.) Legismertebb, s talán az egész dél-afrikai irodalom legnépszerűbb műve egy Kavafi sz-vers újragondolásán alapuló allegória, A barbárokra várva.

Egy talán még igen, de két Nobel-díj már nem lehet puszta fellángolás. A világbajnokság rendezését elnyerő ország számára így ez nem a népszerűség kezdetét, hanem annak eredményét, a máig nem csökkenő érdeklődést jelentette.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.