Murdoch lenyomná az Öreg Szürke Hölgyet is

Rupert Murdoch, az ausztrál születésű amerikai médiamogul – nyolcvanadik életéve felé közeledve – akár hátra is dőlhetne. Ha szerteágazó sajtóbirodalmát az angol lapoktól kezdve a Fox News hírcsatornán át a Dow Jones hírügynökségig nem is tekintjük, a kétmilliós példányszámú TheWall Street Journal (WSJ) nemrég Amerika vezető lapjává lépett elő, és az egyetlen a vezető huszonötből, amely javított eredményén. De nem.

A legújabb ötlet: a Murdoch-birodalom, a News Corporation része éppen „hazai pályán”, New Yorkban üzent hadat az örök rivális, feleakkora példányszámával országos bronzérmes The New York Timesnak. (A kettejük között lévő USA Today, az amerikai szállodai reggelik obligát kísérője, súlytalan lap.)

A WSJ a héten ugyanis külön New York-melléklettel rukkolt elő, mégpedig tekintélyt parancsoló 36 oldalas terjedelemben; igaz, ez várhatóan a harmadára ugrik később vissza. Helyi ügyek – kezdetnek a világváros legtöbb lakóját érintő metrókártya-mizéria –, sport, műkritika, társasági rovat, „tücsök és bogár” potom 15 millió dolláros éves ráfordítással. No meg harmincöt újságíró felvételével, amikor szinte minden lap – élükön a Timesszal! – csak elbocsát.

Miért éppen az „Öreg Szürke Hölgyet” hagyná békén Murdoch, aki az olaszoknál Silvio Berlusconival, a briteknél a BBC-vel kelt birokra!? Ám ennél többről lehet szó – részben személyes harcról, részben pedig az újságírásról vallott gyökeresen különböző felfogásról.

– Murdoch tudja, ha a legnagyobb lapkiadóként akarja örökségét bebiztosítani, úgy a Timesszal kell megbirkóznia – mondta a londoni The Guardiannek a mágnás életrajzírója. Michael Wolff felevenítette, hogy Murdoch apja még 1950-ben, a NYT-t azóta is kiadó Sulzberger család connecticuti otthonában vendégeskedve kamasz fia fejébe verte: ők jelentetik meg a világ legjobb lapját. „Kezdődjék hát a harc!” – írta állítólag csaknem hatvan évvel később Rupert Arthur Sulzbergernek. Egy vezetői értekezleten pedig úgy fogalmazott: „Ki kell találnunk, hogyan bénítjuk meg jó alaposan a The New York Timest!” Az új metropolismelléklettel az is a célja, hogy aWSJ még nagyobb szeletet hasítson ki a hirdetési piacból. Több médiaelemző viszont értetlenkedik: miért egy „huszadik századi” fronton csatázik Murdoch, ahelyett, hogy az „új médiára” fordítaná a milliókat?

A két újság viszonyára jellemző a feszült kommunikáció. Egy, nemrég lapunkban is ismertetett plágiumügyben Robert Thomson, a WSJ – egyébként a Timestól átigazolt – főszerkesztője gúnyos levélben vezette be a konkurens lap fejeseit az újságírói etika alapjaiba. Most, a városmelléklet kapcsán Thomson elitizmussal és a tények helyett az ügyeket előtérbe helyező „buzgómócsing lapszerkesztéssel” vádolja meg őket. – Ha valaki társadalmi aktivista akar lenni, lépjen be az Amnesty Internationalbe! – ad pályamódosítási tanácsot a Nyolcadik sugárúton nyüzsgő Times-siserehadnak.

Aszfaltháború – a két lap rikkancsai szemtől szemben
Aszfaltháború – a két lap rikkancsai szemtől szemben
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.