Az európai járatok fele már felszállt

Az európai légi járatok körülbelül fele már közlekedik –közölte kedden a légtér ellenőrzésével megbízott nemzetközi szervezet, az Eurocontrol Brüsszelben. Hétfőn ennél jóval kevesebb tudott repülni, a járatok mintegy 33 százaléka. Járatkimaradások azonban még a hét hátralévő részében is várhatók.

– Az EU a légi közlekedési káosz tapasztalatai alapján megvizsgálja, hogyan lehet tovább javítani a szervezet reagálóképességét és a tagországok közti együttműködést ilyen esetekben – mondta Siim Kallas közlekedési EU-biztos kedden Strasbourgban. Ezzel gyakorlatilag elismerte: az uniós hatóságok nem tudtak kellő hatékonysággal intézkedni a rendkívüli helyzetben. Kallas visszautasította azokat a bírálatokat, hogy az EU-miniszterek késve hoztak döntést a légtérhasználat fokozatos kiterjesztéséről.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint az EU túl lassan reagál a rendkívüli helyzetekre. Miközben utasok százmilliói rostokoltak a földön, uniós szinten senki sem próbálta őket olyan országok felé irányítani, ahol még nyitva vannak a repülőterek, és kísérletet sem tettek a szárazföldi infrastruktúra összehangolására.

A kialakult helyzet kikezdte az Európai Unió (EU) tekintélyét. A történtek egyértelművé tették a tagállamok közötti együttműködés hiányát, ami felgyorsíthatja az európai légtér használatával foglalkozó közös uniós döntéshozó testület megalakítását. Az EU égboltját jelenleg 27 „nemzeti légtér” alkotja, és csak a tagállamok kormányai dönthetnek lezárásukról.

Matthias Ruete, az Európai Bizottság közlekedési ügyekben illetékes igazgatója szerint „be kell indítani” végre az egységes európai légteret. A terv nem új, megvalósítása évek óta húzódik, mert a tagországok kormányai féltékenyen őrzik szuverenitásukat. Az egységes európai légtér létrejötte azonban a légitársaságoknak is komoly előny volna. Jóval kevesebb lenne az üzemanyag-fogyasztásuk és a károsanyag-kibocsátásuk is az egységes légtér esetén.

Tegnap megnyitották a teljes magyar légteret, a Malév elindította járatait azokra a célállomásaira, ahová biztonságosan lehet repülni. Felszálltak a gépek a balkáni, a kelet- és dél-európai, illetve a közel-keleti országokba; ezentúl indulnak járatok Amszterdamba, Párizsba, Madridba és Berlinbe is. A WizzAir elindította a Nápolyba, Marosvásárhelyre, Bolognába és Brüsszel Beauvois repülőterére induló járatát is.

Hongkongban is vesztegelnek az áruk
Hongkongban is vesztegelnek az áruk
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.