Szlovákia: kivétel vagy beszédes példa?
Minden szinten, még a Szlovák Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Karán is kitüntetéssel végzett, évtizedek múltán ott lett tanszékvezető.
A történetnek két olvasata van: az egyik szerint ezúttal is igazolódtak Comenius tanai, amelyek szerint a szükséges ismereteket a fiatalok leghatékonyabban az anyanyelvükön tudják megszerezni. Bebizonyosodott az is, hogy a nemzetiségi iskolában mindenki megtanul szlovákul is. Ha akar. A tamáskodók viszont úgy látják, hogy a frissen kinevezett professzor csupán kivétel, mert sok magyar középiskolás még az érettségi után sem beszéli jól a többség nyelvét, ami megnehezíti további pályafutását.
Bajnok István neves pszichiáter szerint évről évre több szülő gondolja úgy, hogy gyermeke könnyebben boldogul, ha szlovák iskolába jár. Ha már ők nem tanultak meg egykor jól szlovákul, akkor legalább az utódokat ne érje ilyen hátrány. – Tudom, hogy minden szülő a lehető legjobbat akarja a gyermekének, de nem tudatosítja a hirtelen környezetváltás súlyos lelki következményeit. Ráadásul a szlovák iskolába járó fiatalok alig tudnak meg valamit a magyar kultúráról. S ha később szlovák közegbe kerülnek, akkor akár egy generáción belül is lezajlik a nyelvváltás, amely a teljes asszimiláció egyik állomása – mutatott rá.
Fibi Sándor, a dunaszerdahelyi Vámbéry Ármin magyar tannyelvű általános iskola igazgatója szerint a médiumok még mindig keveset írnak az Élesztős Pál professzorhoz hasonló kiváló személyiségekről, akiknek a szakmai karrierje a nemzetiségi iskolák színvonalát és életképességét is dicséri. – Három tanulónk az idén a megyei és az országos fizikai tanulmányi versenyen is az élen végzett, megelőzve szlovák diáktársaikat is. Ők mutathatnának példát a kételkedő szülőknek – hangsúlyozta.
Szigeti László, az MKP szakpolitikusa arra hívta fel a figyelmet, hogy fontos a szlovák nyelvtudás, de ez önmagában már nem elegendő az érvényesüléshez, mert egyre több Munkahelyen megkövetelik legalább egy világnyelv ismeretét. – Márpedig az anyanyelvi oktatás jelenti azt a szilárd alapot, amely hozzásegít ahhoz, hogy a szlovákiai magyar középiskolások közül is minél többen megtanuljanak angolul, németül – szögezte le.