Francia hadihajóval erősít Moszkva
A francia-orosz kapcsolatok további erősödését mutatta Dmitrij Medvegyev tegnap véget ért párizsi útja. A kétoldalú áruforgalom hat év alatt ötszörösére nőtt, elérve a 17 milliárd dollárt. (Igaz, ez csupán a harmada a gazdasági krízis előtti német–orosz forgalomnak.) Merőben új tétel lehet a félmilliárd euróra taksált Mistral típusú csapatszállító harci hajók megvásárlása, amit Washington ellenérzésekkel fogad. Dmitrij Medvegyev a tárgyalások felgyorsítását ígéri a kérdésben, ám több részletben nincs egyezség: Moszkva csak egyet venne a helikoptereket és tankokat is szállítani képes hordozóból, hogy aztán licencszerződésekkel további hármat már maga építsen. Erre Párizs még nem bólintott rá.
Az ügyletet Oroszországban többen vitatják, mondván, az összeget inkább a hazai hadiipar támogatására, nem pedig politikai indíttatású látványberuházásra kellene fordítani. Ráadásul a Mistral fegyverek és radarrendszer nélkül érkezne, és alkalmatlan lenne jeges tengereken való bevetésre.
A Kreml azonban úgy véli, a vásárlás nemcsak jó politikai üzenetet jelenthet az orosz részről partnernek és veszélyforrásnak egyaránt tekintett NATO felé, hanem közvetlen gazdasági hozadéka is lehet. Utóbbit támasztja alá a Gazprom és a francia GDF-Suez hétfői memoranduma, amelynek értelmében Párizs 2015-től évente további másfél milliárd köbméter földgázt vásárol Oroszországtól az Északi áramlaton keresztül. (A Baltitenger alatt Németországig futó vezeték a tervek szerint jövőre készül el. A projektben Franciaország várhatóan kilenc százalékra emelheti jelenleg 5,4 százalékos tulajdonrészét.)
– A kapcsolatokat tovább erősítené, ha kölcsönösen résztulajdont szereznének egymás vállalataiban orosz és francia cégek – jelentette ki üzletemberek előttMedvegyev. Az egykori Moszkvics autógyár helyén jelenleg a Renault Logan öszszeszerelése folyik, de a francia cég kezében van a Ladákat gyártó AvtoVAZ autógyár 25 százaléka is. Meglepő módon az együttműködés újabb eleme lehet a Forma–1 is. Miután a Renault pilótája az orosz Vitalij Petrov lett, elképzelhető, hogy a versenyautón megjelenik az újabb szponzor emblémája, a Lada is. Erről Vlagyimir Putyin kormányfő nyilatkozott hétfőn.
Medvegyev és Sarkozy a külpolitikai kérdésekben is azonos álláspontot képviselt. Így a Teherán elleni újabb szigorú szankciók ügyében is, amennyiben Irán nem állítja le katonai célú atomprogramját.
– A büntetőintézkedéseknek azonban átgondolt, a lakosságot nem sújtó korlátozásoknak kell lenniük, amikor a tárgyalásos megoldás lehetőségei már végleg lezárultak – közölte Medvegyev.
Párizs előtt Vancouverbe utazott volna Dmitrij Medvegyev, ha az orosz válogatott nem története leggyengébb szereplését produkálta volna a téli olimpián. Az éremtáblán szerzett 11. hely – a Szovjetunió és Oroszország nyolc első, két második és az utolsó három olimpia 3., 5, és 4. helye után – komoly figyelmeztetés a következő téli olimpia házigazdájának. Medvegyev azonnali felelősségre vonást követelt, elsősorban Vitalij Mutko sportminiszterre utalva: – Minden felelős személynek be kell nyújtania a lemondását. Ha nem teszik meg, majd segítünk – mondta az államfő. A sportszövetségek szerinte „kövér macskák”, amelyek a sportolók helyett saját érdekeiket követték, ezért sem hozott eredményt a tavalyi felkészülésekre fordított egymilliárd dollár.