Francia hadihajóval erősít Moszkva

Konkrét szerződéseket nem, ám annál több szándéknyilatkozatot és ígéreteket hozott Dmitrij Medvegyev ma véget érő párizsi látogatása.Az orosz elnök és az őt kedélyes barátsággal fogadó Nicolas Sarkozy láthatóan közös hangot talált a fegyverüzletek, a gázipari együttműködés, valamint az atomprogramja miatt kritizált Irán tekintetében.

A francia-orosz kapcsolatok további erősödését mutatta Dmitrij Medvegyev tegnap véget ért párizsi útja. A kétoldalú áruforgalom hat év alatt ötszörösére nőtt, elérve a 17 milliárd dollárt. (Igaz, ez csupán a harmada a gazdasági krízis előtti német–orosz forgalomnak.) Merőben új tétel lehet a félmilliárd euróra taksált Mistral típusú csapatszállító harci hajók megvásárlása, amit Washington ellenérzésekkel fogad. Dmitrij Medvegyev a tárgyalások felgyorsítását ígéri a kérdésben, ám több részletben nincs egyezség: Moszkva csak egyet venne a helikoptereket és tankokat is szállítani képes hordozóból, hogy aztán licencszerződésekkel további hármat már maga építsen. Erre Párizs még nem bólintott rá.

Az ügyletet Oroszországban többen vitatják, mondván, az összeget inkább a hazai hadiipar támogatására, nem pedig politikai indíttatású látványberuházásra kellene fordítani. Ráadásul a Mistral fegyverek és radarrendszer nélkül érkezne, és alkalmatlan lenne jeges tengereken való bevetésre.

A Kreml azonban úgy véli, a vásárlás nemcsak jó politikai üzenetet jelenthet az orosz részről partnernek és veszélyforrásnak egyaránt tekintett NATO felé, hanem közvetlen gazdasági hozadéka is lehet. Utóbbit támasztja alá a Gazprom és a francia GDF-Suez hétfői memoranduma, amelynek értelmében Párizs 2015-től évente további másfél milliárd köbméter földgázt vásárol Oroszországtól az Északi áramlaton keresztül. (A Baltitenger alatt Németországig futó vezeték a tervek szerint jövőre készül el. A projektben Franciaország várhatóan kilenc százalékra emelheti jelenleg 5,4 százalékos tulajdonrészét.)

– A kapcsolatokat tovább erősítené, ha kölcsönösen résztulajdont szereznének egymás vállalataiban orosz és francia cégek – jelentette ki üzletemberek előttMedvegyev. Az egykori Moszkvics autógyár helyén jelenleg a Renault Logan öszszeszerelése folyik, de a francia cég kezében van a Ladákat gyártó AvtoVAZ autógyár 25 százaléka is. Meglepő módon az együttműködés újabb eleme lehet a Forma–1 is. Miután a Renault pilótája az orosz Vitalij Petrov lett, elképzelhető, hogy a versenyautón megjelenik az újabb szponzor emblémája, a Lada is. Erről Vlagyimir Putyin kormányfő nyilatkozott hétfőn.

Medvegyev és Sarkozy a külpolitikai kérdésekben is azonos álláspontot képviselt. Így a Teherán elleni újabb szigorú szankciók ügyében is, amennyiben Irán nem állítja le katonai célú atomprogramját.

– A büntetőintézkedéseknek azonban átgondolt, a lakosságot nem sújtó korlátozásoknak kell lenniük, amikor a tárgyalásos megoldás lehetőségei már végleg lezárultak – közölte Medvegyev.

Párizs előtt Vancouverbe utazott volna Dmitrij Medvegyev, ha az orosz válogatott nem története leggyengébb szereplését produkálta volna a téli olimpián. Az éremtáblán szerzett 11. hely – a Szovjetunió és Oroszország nyolc első, két második és az utolsó három olimpia 3., 5, és 4. helye után – komoly figyelmeztetés a következő téli olimpia házigazdájának. Medvegyev azonnali felelősségre vonást követelt, elsősorban Vitalij Mutko sportminiszterre utalva: – Minden felelős személynek be kell nyújtania a lemondását. Ha nem teszik meg, majd segítünk – mondta az államfő. A sportszövetségek szerinte „kövér macskák”, amelyek a sportolók helyett saját érdekeiket követték, ezért sem hozott eredményt a tavalyi felkészülésekre fordított egymilliárd dollár.

Medvegyev az orosz légi deszantos gyakorlaton
Medvegyev az orosz légi deszantos gyakorlaton
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.