Nem kért Brown az ajándék nyakkendőből
A legutóbbi rendelkezésre álló adatok szerint (a 2009 márciusában befejeződött pénzügyi évről) Brown kétszer annyit költött utazásra, mint utolsó évé ben Tony Blair. 4,7 millió font ment el 22 országba irányuló 29 utazásra, és a kormányfő 69 napot töltött távol Londontól. A számok nyilvánosságra kerülése idején a Downing Street sajtóirodája védelmébe vette a kormányfői és miniszteri utazásokat, mondván: „Nem teljesítenék kötelességeiket, ha nem forognának a nemzetközi színtéren.”
Meg kell hagyni viszont, hogy Brown mereven visszautasítja a személyes ajándékokat. Az amerikai elnöktől kapott iPodot például nyomban átnyújtotta a kíséretében tartózkodó köztisztviselőknek; nem tartott igényt sem Silvio Berlusconi márkás nyakkendőire, sem Nicolas Sarkozy nemes boraira. A kormányfő nemcsak fontban, hanem szén-dioxid-lábnyomban is megmérettetett és nehéznek találtatott: a zöldek számítása szerint 8400 tonnányi kibocsátást produkált. Először fordult elő 2009-ben, hogy a kormánygéppel nem rendelkező (a beszerzésre vonatkozó tervet 2008-ban sutba dobták) Gordon Brown nem a British Airwaystől, hanem a Virgin Atlantictől bérelt ki egy Boeing 747-400 „jumbo jetet” hivatalos amerikai útjára maga, kísérete és a tudósítók számára. A nemzeti légitársaság 20-30 százalékkal magasabb ajánlatot tett.
Az alapvetően takarékos britek különösen képviselőik körmére néznek azóta, hogy kiderült: a 646 alsóházi képviselő közül 392 követett el akarva-akaratlan kisebb-nagyobb elszámolási szabálytalanságot. Összesen 1,1 millió fontot kell visszafizetniük az államkasszába február 22-ig. Maga Gordon Brown már korábban leperkálta a több mint tízezer fontot, amit megalapozatlanul vett fel, miután egy takarítónőt a fivérével közösen alkalmazott.
Sok szemrehányás éri az utazási költségekkel kapcsolatban a királyi családot is, noha II. Erzsébetnek sem hivatali repülőgépe, sem jachtja nincs. Évi két nagy hivatalos és más külföldi útjaira az uralkodó a Királyi Légierő állományából „köt el” egy repülőgépet. Az országon belül legszívesebben a királyi vonatot használja, de kipróbálta már a „mezei” vasutat is.
A monarchia utazási költsége az elmúlt pénzügyi évben 6,5 millió fontot tett ki. Ebből 140 ezer font az Airmiles Andyként emlegetett yorki herceg lelkén szárad. Ő brit üzlet- és kereskedelemfejlesztési nagykövetként tavaly 23 országban fordult meg, és saját bevallása szerint is sok törzsutaspontot gyűjtött össze.