Olasz hamburgerháború
Róma szívében, a Spanyol lépcsőnél levő McDonald’sban sütötte ki és tette szendvicsbe Zaia az elsőMcItaly hamburgert. „100% olasz hús, ellenőrizhető eredetű, olasz sajt, olasz szalonna, olasz paradicsom a salátában....” – sorolta a legismertebb gyorsbüfélánc közel négyszáz itáliai üzletében kínált olasz termékcsalád tagjait, melyek egyelőre áprilisig kaphatók.
„A McItalyt globalizáljuk: ezt egyék Párizstól Sanghajig az összes McDonald’sban!” – deklarálta a világhódító Zaia, aki elmondása szerint „a hazait védte”. Ez a jelszó lobog az Északi Liga fiatal politikusa vezette római agrártárca zászlaján: Zaia az, aki nem tűri az idegen ételt a tányérjában sem. A Pó-alföld városközpontjaiból tavaly kitiltották a kebabárusokat és a kínai kifőzdéket. Zaia karácsonykor a tunéziai ananász ellen kampányolt: „olaszok, facsarjatok inkább szicíliai narancsot!”. Az elkergethetetlen McDonald’sba trójai falóként csempészte be a belső ellenállást jelképező Mc-Italyt. Az amerikai lánc olasz üzleteiben árult hamburger eddig is olasz húsból készült, az újdonság inkább az olaszul csengő márkanév, és a többi „lokális” termék. A McDonald’s kaput nyitott a parmigiano reggiano – eredetvédett parmezán –, a szintén tipikus és védett Asiago-sajt, zöldsaláta, oliva olaj, kenyér előtt, bár Zaia büszkesége a hamburgerre karikázott hagyma a calabriai Tropeából.
Talán nem a Spanyol lépcsőnél kellett volna kezdeni – emlékeztetett Petrini arra, hogy ’86-ban a Slow Food éppen az itteni, első olasz McDonald’sra való reakcióként született a Fast foodos, gyorséttermi kultúra ellen. Miközben a római pizzások üvöltve tiltakoztak.
Olaszos ízű hamburger helyett igazi olasz kell. A nemzeti termék identitása éppen differenciájában rejlik, nem abban, hogymásik, nem hazai ízhez igazodik – reagált Petrini, akit elsősorban az érdekelt, mennyit fizetnek az olasz termelőknek. Az olasz hamburger az impotencia jele, Zaia az egyszerűbb utat választotta, de trójai faló helyett a McDonald’s evett már megint meg bennünket – zárta Petrini. Római hírek szerint a Mc-Italyt a McCzech követheti: a cseh termelők szorgalmazták a prágai agrárminiszter negatív válaszával.
Ízfesztivál hazaiból
Londontól Tokióig több mint százezer gasztrocsoport, a Torinóban két évente megrendezett Ízfesztivál, gasztrónómiai egyetem, a ritka és unikumnak számító ételek és italok védelme (közöttük a magyar mangalica sonkáé): ez a magát csigával jelképező Slow Food mozgalom, mely csak az asztal mellett hirdeti a lassúságot. ‘86-ban az olasz konyha fellegvárának számító Piemontéból, Bra kisvárosából indult útra a ,89-ben Párizsban már nemzetközinek kikiáltott mozgalom az ízletes és élvezetes táplálkozásért – az évszakok és a helyi termelők tiszteletével. Semmi mirelit, semmi műanyag. Friss, hazai és finom. A szociológusból lett bor- és ételszakértő Carlo Petrini a minden ízt egybemosó Fast Food elterjedésével szemben hozta létre a csak nevében amerikai, valójában a táplálék iránt időt és a szeretetet igénylő mediterrán evéskultúra iskoláját. Nehogy a gyorsbüfés modern korban teljesen megfeledkezzünk az evés lényegéről.
A csehek nem értik
Csehország érdeklődéssel figyeli, hogy az olaszok törekvéseihez mit szól majd az Európai Bizottság. Ugyanis az unió létének egyik pillére köztudottan a szabad verseny, ezért kíváncsian várjuk, vajon ezt az alapszabályt miként kerülik meg, s milyen jogcímen juttatják előnyhöz a hazai alapanyagokat – közölte megkeresésünkre Petr Vorlícek, a cseh agrárminisztérium szóvivője. Elmondta azt is, hogy országukban több éven keresztül már működött olyan gyorsétkeztető lánc, amely cseh alapanyagokből készült hazai, főleg regionális ételkülönlegességeket árult. Csehország uniós csatlakozása után azonban az itteni választékot is bővíteniük kellett az amerikai és más külföldi kínálattal. Mindezek alapján egyelőre nem foglalkozunk az olasz mintához hasonló McChecz létrehozásának gondolatával sem – közölte a prágai szóvivő. (Sz.J.P.)