Csörög a mobil, gurul a gumi
Ha késik a vonat. Most már nem csak a hoppon maradt légi utasok jogosultak kártérítésre. Egy új uniós rendelet szerint a vasúttársaságoknak egyórás késés esetén a jegyár negyedét, kétórás késésnél a jegyár felét vissza kell fizetniük. (Néhány EU-tagállam, így Magyarország is csak a feláras vonatoknál, például az IC-knél alkalmazza a jogszabályt.) A fogyatékkal élők a vonaton is vehetnek jegyet. Kártérítés jár a poggyász ellopása vagy károsodása esetén is.
Ha fel kell tölteni a mobilt. Egységesek lesznek a mobiltöltők egy új EU-irányelv szerint. Az Európai Bizottság tíz nagy gyártóval állapodott meg arról, hogy a jövőben ugyanolyan (micro-USB csatlakozós) töltőket használnak a készülékeikhez. Bár a szabályozás csak az unió belső piacán érvényes, várhatóan a világpiacon is hozzájárul majd a töltők egységesítéséhez. Környezetvédelmi szempontból is jó hír ez, hiszen a különféle készülékekhez való különböző töltők feleslegesen növelik az elektronikai hulladék mennyiségét.
Ha fürdik a kisgyermek. Fürdőkádak, kádülések, kádállványok: uniós biztonsági szabványokat dolgoznak ki a gyermekfürdetési termékekre. Nem azért, hogy a szabályokat szaporítsák, hanem mert Európa-szerte sok balesetet és sérülést okoznak a kétes minőségű (széteső, felboruló) gyermekgondozási cikkek. Az EU-szabványgyártás a tervek szerint az etetőszékekkel és a gyermekülésekkel folytatódik.
Ha külföldön mobilozunk. Amióta az EU 2007-ben meghatározta a legmagasabb összeget, amelyet a mobilszolgáltatók az egyik uniós tagállamból a másikba indított beszélgetésért számlázhatnak, a tarifák – előre meghatározott menetrend szerint – minden nyáron csökkennek. Ez év júliusától újabb három eurócenttel kevesebb lett a külföldön történő hívásindításért és hívásfogadásért kiszámlázható díj. Előbbi maximum 43 eurócentbe kerülhet, utóbbi pedig 19 eurócentbe. A következő két évben további nyolc centtel csökkennek a roamingdíjak. Több lépcsőben megnyirbálják az SMS-ek és a mobil internetezés árát is.
Ha autógumit veszünk. Hanghatás, üzemanyag-felhasználási hatékonyság, csúszási tulajdonságok: mindez szerepel majd azon a címkén, amelylyel (2012 novemberétől) minden, Európában eladott gumiabroncsot kötelező lesz ellátni. Az idén elfogadott jogszabály szerint a legkedvezőbb tulajdonságokat a zöld szín és az A osztály, a legrosszabbakat a piros szín és a G osztály jelöli. Minél több hullám jelenik meg a hangkibocsátásra utaló piktogramon, annál hangosabb a gumi.
Ha átlépi a határt a vállalkozó. Könnyebb lesz a dolga a magyar burkolónak, fodrásznak vagy vízvezeték-szerelőnek, ha külföldön próbál szerencsét. Az EU szolgáltatási irányelve (amelyet a tagországoknak ez év végéig kellett átültetniük a saját jogrendjükbe) előírja például: minél kevesebb jogszabálynak kelljen megfelelnie egy vállalkozónak, és tűnjenek el a diszkriminatív elemek a nemzeti szabályozásokból. A másik tagállamból érkező szolgáltatónak is jár az egyablakos ügyintézés – legyen elég egyetlen helyre elmennie, ahol a különféle hatóságok ellenőrzik, hogy minden engedélye megvan-e.
Eredményes évet zárt intézményi téren az Európai Unió. Miután huszonhat tagállamban sikerült elérni, hogy a parlamentek rábólintsanak az új EU-alapokmányra, a lisszaboni szerződésre, a „lázadó” Írországban is megkegyelmeztek a dokumentumnak: a megismételt népszavazáson az igen voksok győztek. Az unió vezetői ezután már megválaszthatták az állandó EU-elnököt (Herman Van Rompuy) és a külpolitikai főképviselőt (Catherine Ashton). Megalakult az új Európai Bizottság, amelyet továbbra is José Manuel Barroso vezet. Januárban következik az EU-biztos-jelöltek meghallgatása.