Halálfáradt pilóták lobbiznak az EU-nál
Egy spanyol pilóta 13 óra 35 percet dolgozott, amikor Madridból Malabóba (Egyenlítői-Guinea) repült, másnap pedig Moszkvába kellett megtennie az oda-vissza utat - a hatvanórás munkahét legutolsó napján. Íme egy törvényes, de életveszélyes munkabeosztás. És előfordult már, hogy egy kimerült (amerikai) stewardess felejtette el rendesen becsukni a repülőgép ajtaját.
Halálosan fáradt: ez a két szó szerepelt az (ál)beszállókártyákon, amelyeket két tucat európai repülőtéren osztogattak pilóták a minap, az utazóközönséget is ráébresztve a veszélyekre. (Igaz, a tiltakozókat a londoni és a budapesti reptérről például kitiltották, csak a városban demonstrálhattak.) Az akciót az Európai Pilótakabin Szövetség (ECA) szervezte, amelynek elnöke, Martin Chalk így nyilatkozott: - A fáradtság hatása legalább olyan káros, mint az alkoholé. A pilóták kimerültsége a halálos repülőbalesetek húsz százalékánál a kiváltó okok között szerepel.
Nem véletlen az időzítés: az EU éppen most készül módosítani a pilóták, illetve a légiutas-kísérők munka- és repülési idejéről szóló jogszabályt. Ez csak tavaly nyáron lépett életbe, de már akkor beígértek egy felülvizsgálatot. Azóta elkészült a tudományos jelentés is, amelyet az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) rendelt, és amelynek eredményeit pont az EASA igyekszik bagatellizálni. Daniel Hoeltgen szóvivő szerint az ügynökség mégsem cselekedhet egyetlen tanulmány alapján; néhány légitársaság a jelentést "nem meggyőzőnek" minősítette.
S hogy miért a nagy tiltakozás? A neves európai szakértők által végzett vizsgálat túlzónak tartja, hogy az EU-ban ma egy pilóta akár tizennégy órát is dolgozhat egyfolytában, éjszaka pedig 11 óra 45 percet is szolgálatban tölthet el. Sőt három héten belül 180 órát is szabad dolgoztatni (ez három egymást követő, hatvanórás munkahét). A légitársaságokat emiatt törte ki a frász. Nem elég, hogy a gazdasági válság és az emelkedő olajárak sújtják őket - ha csökkentik a munkaidőt, még több pilótát és légikisasszonyt lesznek kénytelenek felvenni.
Egymás utáni napokon hajnalban kezdődik vagy késő éjjel ér véget a munkanapjuk, és közben időzónákon repülnek át: ezzel indokolta a Brit Pilóták Szövetségének főtitkára, Jim McAuslan, miért olyan fontos egységes európai szabályozással védeni a repülőgépeken dolgozókat. A pilóták az Egyesült Államokra mutogatnak, ahol villámgyorsan új szabályok kidolgozásába kezdtek, miután ez év februárjában lakóházra zuhant egy repülő Bufallóban, ötven embert megölve.