Milliárdos médiamágnás a közjó szolgálatában

Vidéki könyvkiadójából Európa legnagyobb, s egyben globális játékosnak számító média-konszernjét hozta létre Reinhard Mohn, aki nyolcvannyolc éves korában hosszas betegség után hunyt el az észak-rajna-vesztfáliai Gütersloh melletti birtokán.

A Bertelsmann alapítójával és volt főnökével egy olyan vállalkozó-típus is távozott, akiből egyre kevesebb van Németországban, de akire a gazdasági-pénzügyi válság nyomán újra komoly társadalmi igény mutatkozik. Mohn a szociálisan érzékeny, az alkalmazottaira odafigyelő tulajdonos volt, elsőként ő adott lehetőséget dolgozóinak, hogy részesedéshez juthassanak a vállalatban.

Reinhard Mohn
The founder of the Bertelsmann Foundation Reinhard Mohn answers questions during the annual news conference in Guetersloh December 15. Established in 1977 the Bertelsmann Foundation searches for and draws up practical solutions for social problems. JS

A protestáns családból származó Mohn - a néhai Axel Springer mellett - a II. világháború utáni korszak egyik legsikeresebb sajtómágnása és az NSZK-ban lezajlott „gazdasági csoda" egyik jellegzetes alakja volt. Minderre esélyt a II. világháborútól kapott, a családi vállalkozás továbbvitelére kiszemelt bátyja, Hans Heinrich elesett 1939-ben. Az apa, Heinrich számára aktív náci párttagsága és a hitleri III. Birodalomban virágzó cége miatt szóba sem jöhetett, hogy a megszálló britektől megkapja az újrainduláshoz szükséges engedélyeket. Így az amerikai hadifogságból hazatérő Reinhardnak kellett beugrania és 1947-ben a romokból felépítenie a könyvkiadót.

Az első átütő sikerét 1950-ben aratta, ekkor indította el a későbbi könyvklubokat megalapozó olvasói köröket. Az ötlet pofonegyszerű volt, a könyvkereskedők kikerülésével a bolti áraknál jóval olcsóbban árulta könyveit, a beiratkozóknak cserében csak annyit kellett vállalniuk, hogy egy bizonyos időszakon belül pár könyvet megvásárolnak. Alig másfél évtized leforgása alatt 2,6 milliós előfizetői tábort sikerült összegyűjtenie. Azóta a könyv-biznisz globális üzletággá nőtte ki magát: az amerikai Random House égisze alatt a Bertelsmann világszerte 120 könyvkiadóval rendelkezik, s olyan neves írókat sikerült megnyernie, mint a néhai John Updike, továbbá Toni Morrison, Orhan Pamuk vagy J. M. Coetzee.

Mohn a hatvanas években kezdett a sajtópiac felé fordulni. Fokozatosan felvásárolta a Stern magazinról híres hamburgi Gruner+Jahr kiadót, amelyen keresztül aztán a Der Spiegelben is részesedést szerzett. A Bertelsmann sajtóportfoliójába ma húsz országban több mint 280 lap és magazin tartozik. A berlini fal leomlása után Kelet-Európában is terjeszkedtek, a kilencvenes évek végéig a Népszabadságban is a Bertelsmann, illetve a Gruner+Jahr volt főrészvényes.

A filmforgalmazás és a lemezkiadás után a nyolcvanas évek közepén szállt be az NSZK-ban akkor induló kereskedelmi televíziózásba. Az RTL Group-hoz tartozó tévécsatornák Európában ma már 170 milliós közönséghez szólnak. Az online terjeszkedés az AOL Europe-pal vette kezdetét. A világszerte több mint százezer embert foglalkoztató, a tavalyi évet 16,1 milliárd eurós árbevétellel záró óriás komolyan érzi a világgazdasági válságot, az idei első félévben 2008 hasonló időszakához képest 500 millió eurót „buktak".

A nyilvánosságot kerülő, visszahúzódó „csendes güterslohit" a Bertelsmann-nál dolgozók „Vörös Mohn-nak" is nevezeték. Bár messze volt a baloldali gondolatoktól, de meggyőződése szerint a sikeres üzlet csak a vállalkozók és az alkalmazottak sikeres partnerségi viszonyára épülhet. -- A vállalatunk célja, hogy az embereket szolgálja. Nekem a részvény-árfolyamoknál fontosabbak a dolgozóim- -- hangoztatta a „jó patriarchaként" uralkodó üzletember, aki 1972-ben forradalmi lépésre szánta el magát. Egy évvel azután, hogy a Bertelsmannt zárt részvénytársasággá alakította, nyereségrészesedést fizetett az alkalmazottaknak és lehetővé tette, hogy azok tulajdonrészhez jussanak.

Az operatív irányítástól 1981-től fokozatosan visszavonuló Mohn, illetve a helyét elfoglaló második felesége, a telefon-központos kisasszonyból üzletasszonnyá vált Elizabeth, becenevén Liz valójában sosem engedték ki a kezükből a cég feletti uralmat. Amikor az ezredforduló tájékán a Bertelsmann akkori elnök-vezérigazgatója, Thomas Middelhoff az internet-boom hatására a tőzsdére akarta vinni a céget, az egyik leggazdagabb németnek számító Mohn nemet mondott. Okosan tette, az új gazdaság körüli luftballon kipukkadt.

Mohn nem kapitalistának, hanem elsősorban mecénásnak tartotta magát. Olyan privilegizált, a sors által megáldott embernek, akit a vagyona a közjó szolgálatára kötelez. Az 1977-ben létre hozott Bertelsmann Alapítvány több mint 800 millió eurót költött különböző szociális és oktatási projektekre. A luxus nem az ő világa volt, amíg egészsége engedte, bejárt a céghez és mindig a dolgozóknak fenntartott kantinban ebédelt.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.