Merkeltől még nem jön mail

Az interneten sok barátja van a rendszeresen podcasttal jelentkező Angela Merkelnek. Pontosabban jóval több, mint kihívójának, Frank-Walter Steinmeiernek. A Facebookon és más közösségi portálokon a német kancellárt és a CDU elnökét háromszor-négyszer többen jelölték meg "ismerősként", mint a szociáldemokrata alkancellár-külügyminisztert, akik vasárnap este - lapzártánk után - tévévitában "csaptak össze". A két fő rivális televíziós párbaja is jól mutatja, hogy az idei németországi választási kampány a tévében, s nem az interneten zajlik. - Három-négy éven belül sok minden megváltozhat, a végeredménybe már komolyan beleszólhat a digitális társadalom - véli Sascha Lobo, a német internetes körökben ismert blogger.

Lobo ugyan rikító piros irokéz frizurát hord, s nem tagadja, hogy szimpatizál az SPD-vel, sőt ingyentanácsokat is ad a pártnak, de úgy gondolja, a német politikai erők, beleértve a szociáldemokratákat unalmas és szájbarágós (plakát)kampányt folytatnak. - Aki megpróbál kilógni a sorból, humoros lenni vagy eltávolodni a jól ismert kliséktől, az könnyen ellenkező hatást válthat ki. A németek többsége szemében a politikus "jó bürokrata", "komoly ember", s ilyen fellépést várnak el tőlük - fejtegette lapunknak nyilatkozva a 35 éves, apai ágon argentin származású netguru.

Barack Obama rendkívül sikeres internetkampányát ugyanakkor nehéz német viszonyokra átültetni. A tengerentúlinál jóval szigorúbb adatvédelmi törvények is megnehezítik, hogy Merkel mailekkel árassza el a polgárokat. Németországban a politikai célú és nyilvánossá tett adakozás sem dívik, ahogy a politikai szimpátia alapvetően privát, sőt intim ügynek számít. Nagyon ritka, hogy egy párt neve vagy logója díszelegjen egy német autóján.

Lobo szerint az itteni pártok egyelőre csak egyirányú kommunikációt folytatnak a választókkal, pedig a sikeres netes kampány egyik alapja a folyamatos párbeszéd. A német politikusok kezdik azért felismerni, hogy az új média révén éppen az internettel felnövő és eddig nehezen megszólítható választói rétegekhez juthatnak el: a 612 Bundestag-képviselő negyedének van saját felhasználói profilja a Twitter, miniblog oldalon. Az FDP ugyanakkor a liberális elveket csúfolja meg azzal, hogy a Facebook-on és más közösségi portálokon eltávolítják a Guido Westerwelle pártelnökkel szembeni kritikus megnyilvánulásokat.

Sascha Lobo
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.