Merkeltől még nem jön mail
Lobo ugyan rikító piros irokéz frizurát hord, s nem tagadja, hogy szimpatizál az SPD-vel, sőt ingyentanácsokat is ad a pártnak, de úgy gondolja, a német politikai erők, beleértve a szociáldemokratákat unalmas és szájbarágós (plakát)kampányt folytatnak. - Aki megpróbál kilógni a sorból, humoros lenni vagy eltávolodni a jól ismert kliséktől, az könnyen ellenkező hatást válthat ki. A németek többsége szemében a politikus "jó bürokrata", "komoly ember", s ilyen fellépést várnak el tőlük - fejtegette lapunknak nyilatkozva a 35 éves, apai ágon argentin származású netguru.
Barack Obama rendkívül sikeres internetkampányát ugyanakkor nehéz német viszonyokra átültetni. A tengerentúlinál jóval szigorúbb adatvédelmi törvények is megnehezítik, hogy Merkel mailekkel árassza el a polgárokat. Németországban a politikai célú és nyilvánossá tett adakozás sem dívik, ahogy a politikai szimpátia alapvetően privát, sőt intim ügynek számít. Nagyon ritka, hogy egy párt neve vagy logója díszelegjen egy német autóján.
Lobo szerint az itteni pártok egyelőre csak egyirányú kommunikációt folytatnak a választókkal, pedig a sikeres netes kampány egyik alapja a folyamatos párbeszéd. A német politikusok kezdik azért felismerni, hogy az új média révén éppen az internettel felnövő és eddig nehezen megszólítható választói rétegekhez juthatnak el: a 612 Bundestag-képviselő negyedének van saját felhasználói profilja a Twitter, miniblog oldalon. Az FDP ugyanakkor a liberális elveket csúfolja meg azzal, hogy a Facebook-on és más közösségi portálokon eltávolítják a Guido Westerwelle pártelnökkel szembeni kritikus megnyilvánulásokat.