Fegyvert csempészhetett az Arctic Sea
A hajó arhangelszki matrózokból álló legénysége továbbra sem léphet kapcsolatba családtagjaival, bár a hatóságok hangsúlyozzák, hogy a matrózok nem gyanúsítottak, és kihallgatásuk után szabadon távozhatnak. Nem kizárt , hogy a legénység valamely tagja érintett lehet az elmúlt 60 év első európai kalóztámadásában, ahogyan az orosz hatóságok minősítik az akciót.
Ugyanakkor szakemberek szerint az ügy jóval bonyolultabb. Erre utal, hogy a Finnországból július 22-én kifutó, fedélzetén hivatalosan 1,5 millió eurós farakománnyal Algériába tartó, ám július végén a brit partokat elhagyva elnémult hajót az Atlanti-óceánon az orosz haditengerészet négy hajója és két tengeralattjárója kereste az államfő, Dmitrij Medevegyev utasítására. (A kutatásban a NATO is segítette az oroszokat.) A feltűnően nagy erőket megmozgató kutatás nem áll arányban az állítólagos rakománnyal, ezért sokan azt gyanítják, hogy a finnországi indulás előtt az oroszországi Kalinyingrádban - nem messze a baltyijszki orosz haditengerészeti bázistól - két héten át veszteglő Arctic Sea fegyvert, esetleg radioaktív anyagot rejthetett el a fedélzetén. Szokatlan az is, hogy a máltai felségjelzésű hajó keresésének alakulásáról Anatolij Szergyukov védelmi miniszter folyamatosan beszámolt az államfőnek.
Az alig egy hete elfogott nyolc kalóz közül az orosz külügyminisztérium értesítése szerint négy észt, két lett és két orosz állampolgár volt. (Az észtországi Postimees lap szerint a baltiak is orosz származásúak voltak.) A támadók - akik a korábbi hírek szerint a svéd kábítószer-ellenes szolgálat tagjaiként jutottak a fedélzetre, ahol átvették az irányítást - saját bevallásuk szerint környezetvédők, akik gumicsónakjukkal bajba jutva kértek segítséget az Arctic Seatől és szó sincs fegyveres támadásról. (Az orosz sajtó szerint a "környezetvédők" valójában köztörvényes bűnözők. Kétségesnek látszik azonban, hogy az említett farakományért érdemes lett volna az eltérítés kockázatát vállalni európai vizeken.) A hajó végül a Zöld-foki-szigetektől 300 kilométerre került elő, és az első információk nem tettek említést a fedélzeten lévő kalózokról, akik csak a másnapi hírekben jelentek meg.
A 4,7 ezer tonnás, százméteres hajó jelenleg a fekete-tengeri Novorosszijszk felé tart, ám az orosz fél eljárása ellen tiltakozott a hajót üzemeltető, orosz vezetésű, de Finnországban bejegyzett Sol Chart, arra hivatkozva, hogy a máltai felségjelzésű hajó ügyében a máltai hatóságoknak kell eljárniuk. Az orosz hatóságok nem reagáltak a felvetésre.