Mit szállított az eltűnt hajó?

Az eltűnésnél már csak a keresés módja különlegesebb annál a hajónál, amely - fedélzetén tizenöt orosz matrózzal, máltai zászló alatt közlekedve - július végén veszett el az Atlanti-óceánon, Nagy-Britannia és Portugália között. Elképzelhető, hogy a 4,7 ezer tonnás Arctic Sea csaknem száz év után az első európai kalóztámadás áldozata lett, de nem kizárt a biztosítási csalás, vagy a fegyvercsempészet sem. Ám az is lehetséges, hogy az orosz hatóságok valójában többet tudnak a hajó sorsáról, mint amennyi a nyilvánosság elé kerül.

Az orosz haditengerészet négy hajója és két tengeralattjárója kutatja az Arctic Seat. Látható eredmény nincs, ugyanakkor a NATO tengeri erői hírt adtak arról, hogy a keresett hajó a Zöld-foki-szigetek partjainál lehet. Az orosz erők egyik hadihajója utasítást kapott, amelynek nyomán ma ér a helyszínre.

Egyelőre azonban meddőnek bizonyult a katonai műholdak bevetése is. Az orosz haditengerészet (amely Dmitrij Medvegyev orosz elnök utasítására nyomoz a százméteres hajó után) visszautasította a hírt, amely szerint csütörtökön üldözőbe vett volna egy, az Arctic Seahez hasonló hajót.

- Pedig nem légből kapott információról van szó - állítja a Morszkoj Bjulletyeny hajózási szakmai hírportál főszerkesztője, a védelmi minisztérium névtelen forrására hivatkozva. Mihail Vojtenko szerint meglepő, hogy az orosz erők továbbra sem kértek a hajó felkutatásához felajánlott amerikai segítségből, és nem fordultak az európai hatóságokhoz sem. A szakember furcsállja azt is, hogy az Arctic Sea eltűnéséről nem kaptak értesítést a térségben járó hajók sem.

A Finnországból július 22-én Algériába tartó, hivatalosan 1,5 millió euró értékű faanyagot szállító hajó utoljára a brit part menti őrséggel lépett kapcsolatba július 28-án. Két nappal később az utolsó jelet a Vizcayai-öbölben adta le. A tervek szerint augusztus 4-én kellett volna az algériai Bejaiába érkeznie. A kutatások azonban egy héttel azután kezdődtek meg, hogy a hajó nem futott be az észak-afrikai kikötőbe.

Nem kizárt, hogy a hajó egy nyugat-afrikai kikötőbe futott be, ahol átfestve, átnevezve helyezik újra forgalomba. Nem valószínű azonban, hogy pusztán ezért érdemes lett volna nagy kockázat árán elrabolni a hajót a világ legforgalmasabb hajózási útvonalán. Az pedig kizárható, hogy pusztán a rakomány megszerzése és a hajó elsülylyesztése lett volna a cél. Legalábbis, ha valóban csak a dokumentumban jelzett farakomány volt a fedélzeten.

Vojtenko felhívta a figyelmet, hogy az Arctic Sea a finnországi berakodás előtt két héten át Kalinyingrádban állomásozott. A szakértő szerint legfeljebb egy titkos, veszélyes és értékes szállítmány adhat magyarázatot a furcsa eltűnésre és a szokatlan keresésre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.