Külföldi átverést gyógyít az EU

Ha külföldön átvágják, ne adja fel, az Európai Fogyasztói Központ bármelyik tagállamban orvosolja a megkárosított EU-polgár panaszát.

Öt gyanútlan utazó Szófiából Barcelonába foglalt repülőjegyet egy spanyol honlapon. Ám egy héttel később ezt az útvonalat már nem kínálták, a fogyasztók pedig hiába követelték vissza a befizetett 438 eurót (115 ezer forintot). Amikor hét hónap múltán sem jártak sikerrel, az Európai Fogyasztói Központ segítségét kérték - és visszakapták a pénzüket.

Sokáig bosszankodott az a litván nő is, aki Belgiumban foglalt szállodai szobát. Az érkezéskor 150 euró letétet kértek tőle, garanciaként a pluszkiadásokra (minibár, telefon). Odaadta hát a hitelkártyáját, de csak utólag vette észre, hogy az összeget le is vonták róla, noha semmilyen külön szolgáltatást nem vett igénybe.

Levélben és telefonon is tiltakozott, a hotel ígérgetett, de nem tett semmit. Végül az Európai Fogyasztói Központ (EFK) litvániai és belgiumi irodájának összefogása kellett a helyzet rendezéséhez.

Merthogy szép dolog az unió egységes piaca, de ember legyen a talpán, aki akkor is meg tudja védeni az érdekeit, ha külföldön vágják át. Éppen erre találták ki az EFK hálózatát, amely a határon átnyúló panaszokat igyekszik orvosolni valamennyi tagállamban, így Magyarországon is.

Nem véletlen, hogy a legtöbb gond a közlekedéssel - elsősorban a légivel - akad. Észt légitársaságnál vett repülőjegyet egy dán fogyasztó, de miután meghalt egy közeli hozzátartozója, lemondta az utat, és visszakérte a jegy árát. Ehhez halotti bizonyítványt követeltek tőle, amelyet el is küldött, ám egy fillért sem térítettek vissza. Beindult a gépezet: a dániai EFK-iroda kapcsolatba lépett az észtországival, amely hosszas levelezés és telefonálgatás árán elintézte az ügyet.

Szállodák és éttermek, szabadidős szolgáltatások, internetes vásárlás: ezek is "slágertémák" a vevői panaszoknál. Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi EU-biztos arra figyelmeztetett, hogy gazdasági válság idején az emberek még könnyebben engednek a gyanúsan olcsó termékek csábításának. S ha egy másik országban csapják be őket, a helyzet még zűrösebbé válik.

Igaz, nem csak az online vásárlásnál kell észnél lenni. Egy cseh férfi például Németországban vett új motorkerékpárt, amelyről hiába közölte, hogy hazaviszi, a kereskedő hozzácsapta az árhoz az áfát is (pedig ezt csak ott kell megfizetni, ahol regisztrálják a járművet). Kétszer is behajtották tehát az áfát a vevőn, aki hasztalanul tiltakozott az üzletben, sőt a német adóhivatalnál - ezúttal is csak az Európai Fogyasztói Központ közbenjárása vezetett eredményre.

Ne hagyjuk magunkat: ez a fő tanulság. Nem árt, ha egyáltalán eszünkbe jut panaszkodni, és persze ha a megfelelő helyen tesszük ezt. Vajon hányan nem adnák fel annak a francia vakációzónak a helyében, aki - egy olasz internetes oldalon - házat bérelt Szardínia szigetén, a leírás szerint hatszáz méterre a strandtól. Két héttel az indulás előtt megtudta, hogy a ház hatszáz méterrel a tenger felett, egy szikla tetején fekszik, tíz kilométerre a legközelebbi fürdőhelytől. Miután az utazási irodával nem sikerült megegyeznie, az EFK franciaországi és olaszországi munkatársai intézték el, hogy (ugyanannyi pénzért) a tengerhez közel kapjon apartmant.

Nyaralás a belga tengerparton. Ha gond van, kinek érdemes panaszkodni?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.