Kancellármetró mezei utasoknak
A Bundestag-állomást tavaly tavasszal már használhatta a nagyérdemű. Igaz, ott nem szellemvasút járt, hanem - mint arról lapunkban is beszámoltunk - Mozart Varázsfuvolájának modern felfogású változatát játszották komoly sikerrel.
Maga a metróépítkezés közel másfél évtizedig tartott, a sokak szerint elátkozott beruházást elképesztő botrányok sorozata kísérte. Eredetileg azt tervezték, hogy az Alexanderplatzon véget érő 5-ös metróvonalat az Unter den Linden alatt egészen a Berlin északkeleti részén lévő Tegeli repülőtérig meghosszabbítják, az útvonalat azonban alaposan megnyirbálták.
A szövetségi állam és a berlini tartományi szenátus között dúló finanszírozási vitákat végül sajátos kompromiszszummal zárták le: az U5-öst csak a 2006-os labdarúgó-világbajnokságra elkészülő új főpályaudvarig építik meg, magát a beruházást azonban nem az Alexanderplatztól, hanem ellenkező irányból kezdik meg - emlékeztetett a Berliner Zeitung.
A kilencvenes évek közepén az alagutakat nagy erőkkel el is kezdték fúrni, a berlini magyar nagykövet irodájából nemcsak a Brandenburgi-kapura, hanem a téren tátongó metrólyukra is pazar kilátás nyílt. A földalattimunkálatokra 150 millió eurót el is költöttek, amikor az állandóan pénzszűkében lévő berlini szenátus úgy döntött, hogy a Pariser Platznál véget ér a metró. Miközben a szövetségi állam a tartományi jogú fővárossal birkózott, vízbetörések és egyéb súlyos technikai problémák késleltették az építkezést. A 2006-os futball-vb-re az U55-ös nem is készült el, a jó egy hét múlva kezdődő atlétikai világbajnokság résztvevői a turistahadakkal együtt viszont már pendlizhetnek a kancellármetrón. A dolgok jelenlegi állása szerint az Alexanderplatzig hátralévő szakaszt 2017-re fejezik be.
A kancellármetró eddig 320 millió euróba került, a további építkezés minimum újabb 433 millió eurót igényel - írta a Der Tagesspiegel. A presztízsberuházást finanszírozó adófizetőket azzal próbálják "kárpótolni", hogy a mezei utasok az augusztus 8-i nyitónapon ingyen tehetik meg az 1,8 kilométeres szakaszt, a tízpercenként közlekedő sárga szerelvényekkel.