Kancellármetró mezei utasoknak

Mindössze három percig tart az út Berlin legújabb metrószakaszán, de az U55-ös vonalon utazók szombattól elmondhatják magukról: Németország legrövidebb, de egyben legdrágább földalattiján utaznak az űrhajóra hasonlító főpályaudvar és a Brandenburgi-kapunak is otthont adó Pariser Platz között. Az U55-öst "kancellármetrónak" is hívják, a két jelenlegi végállomás közötti egyedüli megálló ugyanis a Bundestag képviselői irodaháza és a szemben lévő kancellári hivatal között található.

A Bundestag-állomást tavaly tavasszal már használhatta a nagyérdemű. Igaz, ott nem szellemvasút járt, hanem - mint arról lapunkban is beszámoltunk - Mozart Varázsfuvolájának modern felfogású változatát játszották komoly sikerrel.

Maga a metróépítkezés közel másfél évtizedig tartott, a sokak szerint elátkozott beruházást elképesztő botrányok sorozata kísérte. Eredetileg azt tervezték, hogy az Alexanderplatzon véget érő 5-ös metróvonalat az Unter den Linden alatt egészen a Berlin északkeleti részén lévő Tegeli repülőtérig meghosszabbítják, az útvonalat azonban alaposan megnyirbálták.

A szövetségi állam és a berlini tartományi szenátus között dúló finanszírozási vitákat végül sajátos kompromiszszummal zárták le: az U5-öst csak a 2006-os labdarúgó-világbajnokságra elkészülő új főpályaudvarig építik meg, magát a beruházást azonban nem az Alexanderplatztól, hanem ellenkező irányból kezdik meg - emlékeztetett a Berliner Zeitung.

A kilencvenes évek közepén az alagutakat nagy erőkkel el is kezdték fúrni, a berlini magyar nagykövet irodájából nemcsak a Brandenburgi-kapura, hanem a téren tátongó metrólyukra is pazar kilátás nyílt. A földalattimunkálatokra 150 millió eurót el is költöttek, amikor az állandóan pénzszűkében lévő berlini szenátus úgy döntött, hogy a Pariser Platznál véget ér a metró. Miközben a szövetségi állam a tartományi jogú fővárossal birkózott, vízbetörések és egyéb súlyos technikai problémák késleltették az építkezést. A 2006-os futball-vb-re az U55-ös nem is készült el, a jó egy hét múlva kezdődő atlétikai világbajnokság résztvevői a turistahadakkal együtt viszont már pendlizhetnek a kancellármetrón. A dolgok jelenlegi állása szerint az Alexanderplatzig hátralévő szakaszt 2017-re fejezik be.

A kancellármetró eddig 320 millió euróba került, a további építkezés minimum újabb 433 millió eurót igényel - írta a Der Tagesspiegel. A presztízsberuházást finanszírozó adófizetőket azzal próbálják "kárpótolni", hogy a mezei utasok az augusztus 8-i nyitónapon ingyen tehetik meg az 1,8 kilométeres szakaszt, a tízpercenként közlekedő sárga szerelvényekkel.

A nyitónapon ingyen lehet metrózni
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.