Kezdődhet a Nabucco tervezése

A Nabucco gázvezeték építésével kapcsolatos kormányközi megállapodás mai ankarai aláírásán részt vesz az Európai Bizottság elnöke, José Manuel Barroso is, mert ezzel is jelezni kívánja: az EU az ellátás biztonságának növekedését várja a most már vélhetően megépülő 3300 kilométer hosszú gázvezetéktől.

Az uniós tagállamok gázkeresletének öt-tíz százalékát szállíthatja 2020-ban a Nabucco gázvezeték, ha megépül, s tele is lesz gázzal - mondják brüszszeli bizottsági források, akik a kormányközi megállapodás mai ankarai aláírása előtt nem győzték hangsúlyozni: a beruházás nem irányul Oroszország ellen, amely a bővülő európai kereslet miatt továbbra is az energiahordozó fő szállítója marad. Ám a tagállamok növekvő igényét csak úgy lehet kielégíteni, ha új forrásokat is bevonnak, s új útvonalakat is találnak, amelyek elkerülik Oroszországot és Ukrajnát. A januári újabb gázhiány is felhívta a figyelmet az ellátás biztonságára, s a Nabucco elsősorban azon országok helyzetén segít, amelyek gázszükségletét teljes mértékben Oroszország fedezi.

A vezeték ügye lassan haladt előre az utóbbi években. Az unió belső megosztottsága, a finanszírozás nehézsége, a csővezeték kapacitáskihasználását illető kételyek fékezték a lendületet. Mígnem világossá váltak a stratégiai célok: a gázellátási és külpolitikai válságok - legfőképpen az orosz- grúz háború -, illetve a vonakodni látszó érintetteknek címzett korábbi amerikai bírálatok is közrejátszottak abban, hogy a vállalkozás azért erőre kapott. De a résztvevőknek - a négy uniós állam, valamint Törökország kormányainak és érintett vállalatainak - át kellett verekedniük magukat az uniós szabályzatdzsungelen. A bizottsági hivatalnokok most viszont büszkén állítják: a kormányközi szerződés példaértékű lesz, hiszen figyelembe veszi az összes vonatkozó uniós jogszabályt, s összehangolja a török igényeket is az EU rendelkezéseivel. Ez egyben megkönnyíti majd a Nabucco kapacitásának kihasználását, hiszen a szállítani vágyó gáztársaságoknak egyetlen szerződést kell majd kötniük, s egyetlen tranzitköltséget kell számításba venniük, vagyis nem szükséges minden egyes szakaszra különmegállapodást kidolgozniuk. Az egyablakos ügyintézés révén még előnyösebbnek látszik majd a Nabucco. Ehhez azonban meg kellett oldani az uniós versenyszabályozásból felmerülő kérdéseket: a kapacitás ötven százalékát eladják azon cégeknek, amelyek nem tulajdonosai a gázvezetéknek.

A Törökországon, Bulgárián, Románián, Magyarországon és Ausztrián áthaladó vezeték elsősorban azeri gázt kaphat, amely Grúzia felől csatlakozik a csőrendszerhez. Ezen kívül még két leágazási pont lesz: Irak és Szíria fele. Ám bizottsági források jelezték, míg az iraki gázmezők ígéretesek - ezért jelent ott meg nemrégiben a Nabuccóban is érdekelt magyar Mol és osztrák OMV -, addig a szír vonalon inkább a Közel-Kelet felé folyik majd a gáz. A negyedik lehetséges kiágazás Irán fele nyithatna utat, de a mai politikai viszonyok mellett az EU ezt ellenzi.

Az áramlás irányát egyébként változtatni lehet majd, ezzel megnyugtatták Törökországot, hogy az ő ellátására is gondolnak, hiszen egyébként Ankara fő szállítója is az orosz Grazprom. Így Törökország akár norvég gázt is kaphat, ha rászorul.

Az évi 31 milliárd köbméter szállítására képes Nabucco már nyereséges lehet nyolcmilliárddal is, ennyit az azeri mezők bizton kínálnak, de ennél akár jóval többet is. A mennyiségeket a gáztársaságoknak kell lekötniük az Azerbajdzsánban működő vállalatokkal. A második ütemben a nagyon gazdag türkmén mezőket is bekapcsolják, bár e gázért az oroszok és a kínaiak is versengnek. A bizottsági források szerint teljes mértékben érthető, hogy a türkmének (és az azeriek is) kivárnak, s akkor nyilatkoznak, ha konkrét megállapodási javaslatot tesz valaki eléjük.

A Nabucco nyolcmilliárd euróba kerül. Az EU 200 millió eurót hagyott jóvá a fellendítési terv keretében. A Nabuccóban résztvevő cégeknek július 15-ig be kell nyújtaniuk javaslatokat, mire is költenék ezt az összeget. A pénznek helyet kell találni 2009-2010-ben, még ha a költés esetleg későbbre csúszik is. Az első lépés a tervezés, környezetvédelmi hatástanulmányt is készíteni kell, majd megkezdeni a szerződéskötést az építőkkel, illetve a gázforrások kezelőivel, tulajdonosaival. A 200 millió euró a költségnek csak a töredéke. Az Európai Beruházási Bank 25 százalékban finanszírozná a vezetéket, a többi pénzt a hitelpiacról kell összeszedni, de a kormányközi megállapodás után ez már nem lesz nehéz feladat.

Egy nappal a Nabucco vezetékről szóló kormányközi megállapodás aláírása előtt, Törökország lemondott arról, hogy a gázvezetéken szállított gáz 15 százalékára igényt tart. A török részről mutatkozó kompromisszumról a török média tegnap adott hírt, az energiaügyi miniszterre, Taner Yildizre hivatkozva.

Az Európai Bizottsággal ez ügyben folytatott tárgyalásokon Ankara ugyanakkor biztosítékot kapott, hogy részesül a projekt bevételeiből, miután a 3300 kilométeres vezetékből 2000 kilométer török területen halad. Törökország így a tranzitdíjakból 50-60 százalékot, évi 400-450 millió eurót remél. Mindeddig kérdéses volt a török kompromisszumkészség, amelytől a többi részes fél számára döntően függött a terv jövedelmezősége. Yildiz, akit a Reuters idézett, a bejelentéssel együtt elmondta: egy későbbi szakaszban Oroszország is bekapcsolódhat a projektbe, "nincs semmi ami ez ellen szólna". Mint elmondta, Törökország tovább dolgozik azon, hogy az Azerbajdzsánból származó gázimportot a jelenlegi 6 milliárdról évi 14 milliárd köbméterre növelje. Jelenleg gázszükséglete mintegy 60 százalékát Oroszországból fedezi.

A Nabucco-csúcson Magyarországot Bajnai Gordon kormányfő képviseli, akit ma hajnalban vártak Ankarába. (Hírösszefoglalónk)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.