MiG-29-est fogtak Kecskemét felett
Mindez egyelőre csak gyakorlat, amelyet 33 országból érkezett, csaknem száz szempár követ. Forróságot lehel a kecskeméti katonai reptér betonja, ahogy az "elfogott" MiG-29-es - amelyet két oldalról egy egy Gripen kísér - landol. Fenn a Gripenek mint lecsapni készülő héják köröznek, hosszú egyeneseket repülnek, gépágyújukat a betonon araszoló MiG-re irányítják, nehogy meggondolja magát, és ismét felszálljon.
A Defector (szökevény, disszidens) névre keresztelt elfogott MiG megáll a "kötényen", szemben az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) megfigyelői fotóznak, jegyzetelnek, nézik a gyakorlatot, amely a bizalomépítés jegyében folyik. Lássátok, mire vagyunk képesek, hogyan óvjuk az ország (és a szövetségesek) légterét: ez a gyakorlat célja. Az idén még tizenegy államban rendeznek hasonló bizalomerősítő bemutatókat.
Közben a betonon szigorú forgatókönyv szerint zajlanak az események. Először egy dzsipen a gyors reagálású alegység katonái viharzanak be, karéjba fogják a gépet, amelyről csak feltételezik, hogy nincs rossz szándéka - de fő az óvatosság. Vegyvédelmi ruhába beöltözött katona közeleg, kézi műszereivel körbetapogatja, körbeszaglássza a leszállított gyanús gépet, nincs-e benne, rajta vegyi, biológiai, sugárzó vagy nukleáris szennyeződés. Majd a kiszállított pilótákat a betonra térdeltetik; motozás, egészségügyi szemle után kurta parancsok csattannak, ez után elszállítják őket az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis hírszerző-elhárító részlegéhez, ahol alaposan kifaggatják a két hívatlan vendéget.
Ez az új Gripenek első, ilyen jellegű nyilvános bemutatkozása. Jövőre már ők válnak a légtér kizárólagos uraivá. A repülőéletük teljében lévő MiG-29-eseket nyugdíjazzák, jövő januártól már csak a svéd gépek járőröznek az ország felett. Egyelőre itthon maradnak, nem merészkednek nemzetközi missziókba, a Baltikum feletti NATO-légtérbiztosításba sem kapcsolódnak be - mondja a nemrég kinevezett parancsnok, Kilián Nándor repülőtábornok.