Kétségbeesetten kereste a földet Kaczynski pilótája

Lech Kaczynski lengyel államfő repülőgépének katasztrófájakor a pilótafülkében tartózkodott Andrzej Blasik, a lengyel légierő főparancsnoka és Mariusz Kazana, a diplomáciai protokollszolgálat vezetője, s a gép 15 méterrel a leszállópálya szintje alatt repült - ilyen újabb részleteket közöltek a csütörtöki moszkvai lapok, s felhívták a figyelmet az orosz és a lengyel értékelés közötti eltérésekre.

A pilótafülkében tartózkodó személyek kilétét illetően az újságok az Unian ukrán internetes portálra hivatkoztak. A lengyel szakértők szerint azonban az említett személyek nem a pilótafülkében, hanem az ajtajában voltak. 

A Komszomolszkaja Pravda című lap Alekszej Morozovot, az Államközi Repülésügyi Bizottság (MAK) műszaki bizottságának vezetőjét idézte, aki elmondta: a gép először a leszállópálya végétől 1100 méternyire egy tízméteres nyírfába ütközött, de ekkor 15 méterrel a magaslaton kezdődő leszállópálya szintje alatt repült.

Nézeteltérés mutatkozott a katasztrófai okait kutató orosz és lengyel szakértők között abban, hogy az orosz fél szerint a pilótafülkében a legtöbb országban érvényes előírások szerint nem tartózkodhat illetéktelen személy, de a lengyel szakértők erről úgy vélekedtek, hogy ez a polgári repülésre érvényes előírás, Kaczynski államfőt és kíséretét azonban katonai gép szállította.  

Emellett a becsapódás előtt 18 másodperccel működésbe lépett egy biztonsági jelzőrendszer, amelynek hatására a pilótáknak azonnal emelni kellett volna a repülőgép magasságát, de ez ismertetlen okból nem történt meg. Vélhetően az történt, hogy a pilóta a Földet kereste kétségbeesetten, s már nem hallotta meg a diszpécser utasítását, hogy azonnal emelkedjen magasabbra. A lengyel fél szerint viszont az utasítás már későn érkezett.  

A csütörtöki lapok azt is idézik a szerdai sajtótájékoztatóról, hogy a pilótafülke ajtaja nyitva volt, s ez felesleges zajokat okozott a fekete doboz felvételein: e zajokat előbb ki kellett szűrni, s csak aztán lehetett hozzálátni a felvételek elemzéséhez. 

A Kommerszant című üzleti lap szerint az okokat illetően is eltér a szerencsétlenség vizsgálatában résztvevő orosz és lengyel szakértők véleménye: az oroszok szerint a katasztrófát elsősorban a lengyel elnöki gép pilótájának tapasztalatlansága okozta, s az, hogy igyekezvén teljesíteni a tisztségviselők kínságát, vállalkozott az életveszélyes leszállásra, majd a figyelmeztetéseket követően végzetes hibákat követett el. A lengyel szakértők szerint viszont az orosz fél nem értékelte kellően a repülőtéri diszpécser szerepét, akinek utasításai némi késéssel érkeztek. 

Azt azonban megerősítették az orosz szakértők is, hogy a szmolenszki Szervernij repülőtéren nincsenek meg azok a leszállást segítő berendezések, amelyeket a polgári repülőtereken használnak: a Szervernij ugyanis részben katonai repülőtér, részben a közeli repülőgépgyár kísérleti pályája, és az ott landoló pilóták soha nem automatikus üzemmódban, hanem mindig kézi vezérléssel szállnak le. Ugyanakkor a repülőteret a lengyel elnök fogadása előtt olyannyira ellenőrizték, hogy egy az övéhez hasonló típusú repülőgép is végzett leszállást március 16-án, s ennek nyomán döntöttek úgy, hogy a Szevernij alkalmas a Tu-154-es fogadására, de csak ha a gép tökéletes műszaki állapotban van és jó az idő. 

A részleteket a szerencsétlenség napján újra ellenőrizték, de egy órával az érkezés tervezett időpontja előtt váratlanul megváltozott az időjárás és a környéket sűrű köd lepte be. Az alig egyórás út előtt azonban a lengyel gép személyzete nem kapott tájékoztatást a szmolenszki helyzetről s csak akkor értesült a ködről, amikor az ottani légi irányítók térségébe ért. Az elnöki gép pilótáit ugyanakkor többször figyelmezette az egy órával korábban induló, újságírókat szállító lengyel YAK-40-es típusú gép személyzete is.

A repülőgép április 10-én zuhant le, amikor Kaczynski elnök a több mint 20 ezer lengyel hadifogoly 1940-es lemészárlásának katinyi (Katyn) emlékhelyére tartott: a gépen lévő mind a 96 személy életét vesztette.

 

Tűzoltók a lezuhant elnöki gép roncsainál
Image from video footage shows firefighters working to extinguish the flames near the wreckage of a Polish government Tupolev Tu-154 aircraft after it crashed near Smolensk airport in western Russia April 10, 2010. Polish President Lech Kaczynski was killed when the plane carrying 132 people crashed in thick fog on its approach to the Russian airport on Saturday, killing everyone on board, officials said. REUTERS/TVP via Reuters TV (RUSSIA - Tags: DISASTER TRANSPORT) POLAND OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN POLAND
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.